Slot Silk Way Rally: Van den Brink derde, Koolen negende

b_600_0_16777215_00_images_18_SILKWAY_RALLY_23_07_SWR16_23_07_Leg14_0204.JPG

De winst van de Silk Way Rally ging aan de neus van Martin van den Brink voorbij, maar aan de finish van de rally was de jarige Van den Brink dik tevreden met de derde plaats. “Het was een erg nuttige rally, waarin we veel hebben geleerd. En een podiumplaats met de nieuwe truck, waarmee we hebben laten zien dat we Kamaz aankunnen, is natuurlijk een geweldige prestatie.”

Van den Brink ging nerveus van start in de veertiende en laatste special van de rally (754 km van Wuhai naar Hohhot) - morgen is alleen nog verbinding naar het podium bij de Chinese Muur. Er had de laatste dagen veel tegen gezeten. Kleine dingen, maar Van den Brink zag het al gebeuren dat zijn rally op de laatste dag nog in het water viel. Dat gebeurde niet. “Maar ik durfde pas rustig ademhalen toen ik Nikolaev stil zag staan op 150 km in de proef,” bekende Van den Brink. “Pascal de Baar heeft op ons gewacht om rugdekking te geven en we hebben zo hard als mogelijk gereden. Dat was best spannend, maar het is allemaal goed gegaan.”

Mammoet Rallysport kijkt terug op een goede rally. Pas in de tweede helft van de laatste week raakte Van den Brink de leiding in het klassement kwijt. “Doordat de auto toch nog wat kinderziektes vertoont. Maar die hebben we redelijk kunnen oplossen, tot aan de laatste etappe zelfs nog. We hebben nauwelijks fouten gemaakt en het team heeft kei- en keihard gewerkt.” Van den Brink finishte als derde in de etappe, achter de Kamazzen van Mardeev en Sotnikov. In het eindklassement staat dezelfde volgorde. Pascal de Baar sloot af met de zevende plaats algemeen.

Top 5-notering voor Kees Koolen

Met een vijfde plaats in de etappe, nog voor winnaar Cyril Despres en twaalfvoudig Dakarkampioen Stéphane Peterhansel, sloot Kees Koolen de Silk Way Rally af. “Het was wéér een prachtige etappe,” glunderde Koolen. “Ik besloot om deze keer eens zo hard te rijden als ik zelf kon. Dat was veel harder dan de andere dagen. Nu ik helemaal gewend ben aan het rijden met een navigator, een erg goede navigator bovendien, durf ik dat wel aan. Ik moest leren vertrouwen op de navigator, maar als dat er eenmaal is, kun je veel harder dan met de motor, de quad of de solobuggy.”

Aanvankelijk was Koolen van plan om naar de Dakar nog met de quad te gaan, maar nu de Silk Way Rally zo goed is verlopen - met een negende plaats algemeen - overweegt hij toch om ook in Zuid-Amerika met de auto te starten. “Het is me 100 procent meegevallen: de auto, de navigatie, de hele rally. Ik denk dat dit wel de leukste en beste rally was die ik tot nu toe heb gereden. Zeker de laatste week was echt super. Er staan zeker vijf etappes uit deze rally in mijn top 10. Zo ontzettend mooi, zo veel zand. Vandaag zou er 70 km duinen zijn, maar volgens mij was het wel 170 km. Ik kom hier zeker terug, want dit wil ik niet meer missen.”

Eerste zege Cyril Despres met de auto

Kees Koolen eindigde op bijna vijf uur achterstand van Cyril Despres, die zijn eerste overwinning boekte met de auto. Een belangrijke en onverwachte overwinning voor de Fransman, die de Dakar vijf keer won op de motor. “Ik had zeker niet verwacht dat ik in zo’n lange en moeilijke rally zou kunnen winnen,” zei Despres. “Geen fouten maken was de sleutel. Eén foutje kon hier grote gevolgen hebben. Dat zag je aan Stéphane Peterhansel (gerold in de eerste week en daarmee veel tijd verloren, red).”

De overstap van de motor naar de auto was niet eenvoudig, maar dat hij zo snel al zou kunnen zegevieren, was een prettige verrassing voor Despres en zijn navigator David Castera. “Ik heb enorm veel geleerd van Stéphane en Carlos (Sainz) en dat hebben David en ik nu in de praktijk kunnen brengen. De auto heeft een even grote ontwikkeling ondergaan. Het klopt allemaal en dat is heel fijn.”

Despres komt met de update van de Peugeot DKR2008 aan de start van de OiLibya Rally in Marokko in oktober, als volgende stap in de voorbereiding op de Dakar 2017. “Marokko ken ik goed. Dat wordt een heel ander verhaal dan deze rally, op terrein waar ik nooit eerder heb gereden.”

SWR-directeur Lequien: Komt zeker vervolg

Er komt zeker een vervolg op de Silk Way Rally in deze vorm. Dat zegt rallydirecteur Frederic Lequien. “Er zit absoluut toekomst in deze rally,” concludeerde Lequien bij de finish van de laatste special. “De relaties met de diverse overheden, met de sponsors en met de deelnemers is erg goed en is alleen maar beter geworden gedurende de afgelopen twee weken. De routes waren fantastisch. Ik hoop dat we binnenkort al de data bekend kunnen maken van de volgende editie.”

Ondanks een aantal noodzakelijke afgelastingen vanwege weersomstandigheden, kende de Silk Way Rally volgens Lequien een prima verloop. “Het was een avontuur, ook voor ons als organisatie. We moesten een paar keer improviseren en af en toe een teleurstelling wegslikken, maar het is allemaal goed gegaan. Er zijn een heleboel details die beter kunnen en daar wordt nu al aan gewerkt, maar ik zie alleen maar lachende gezichten van blije deelnemers, die stuk voor stuk zeggen een geweldige ervaring rijker te zijn en beloven zeker te terug te komen. Dan kan ik ook niet anders dan tevreden en blij zijn, want dat is een enorm compliment.”