Martin van den Brink ziet Kamazzen voorbij vliegen in etappe 9

b_600_0_16777215_00_images_18_SILKWAY_RALLY_18_07_SWR16_18_07_Leg9_0155.JPG

Hij staat nog aan de leiding van het klassement in de Silk Way Rally, maar Martin van den Brink zag zijn marge in etappe 9 slinken als ijs in de zon. Minder dan twee minuten heeft hij over op een armada van Kamazzen, die hij vandaag letterlijk voorbij zag vliegen. Door koelingsproblemen kon de coureur van Mammoet Rallysport zijn Renault Sherpa niet de sporen geven zoals hij wilde. "Ik reed 90 door het zware zand dus ze kwamen me met zijn vieren met 140 voorbij. Dat was niet leuk, nee."

Ruim 28 minuten verloor Van den Brink op Mardeev, 20 minuten op Nikolaev en 14 op Sotnikov. Mardeev hijgt hem nu in de nek op 1.41, Sotnikov op 2.07. "Gelukkig stonden er twee stil, niet lang nadat ze me voorbij waren gekomen, en kon ik er twee in het vizier houden," vertelt Van den Brink. "Het was tegen de vijftig graden vandaag en het zand was heel zwaar. Dat kan de koeling niet aan. We moeten maar zien hoe het de komende dagen gaat. Als het is zoals vandaag, wordt het lastig. Maar als er nog wat technische proeven komen, is er nog best wat mogelijk."

Ook Pascal de Baar had koelingsproblemen. Daardoor lukte het niet om in de top 5 te rijden, wat zijn doel was, maar moest hij genoegen nemen met een negende plaats in de etappe naar Hami. "Maar we hebben al gezien dat ook de Kamazzen en de Mazzen kapot kunnen. De uitslag van de rally is nog lang niet bepaald."

Totdat de koelingsproblemen de kop opstaken, reed De Baar rond de zesde tijd. Het ging voorspoedig in de duinen, maar niet hard genoeg naar zijn zin. "Het waren mooie duinen. Lastig, maar zeker niet de allermoeilijkste. Op een schaal van 10, een 8,5 zou ik zeggen. In het fesh-fesh werd de motor echt te warm en hebben we een uur lang stapvoets gereden. Dat is een beetje jammer." Kees Koolen verloor drie kwartier in de duinen, maar maakte die later weer goed. "We waren nog geen 25 meter in de duinen, of ik reed muurvast. Alle vier de wielen los. We hebben zeker drie kwartier staan graven, maar daarna ging het toch wel weer erg goed. De buggy heeft het zwaar in het losse zand. Daar moet ie erg hard werken en kom ik vermogen tekort."

Buiten dat zit Koolen vooral te genieten. "Alleen al deze etappe was mooier dan de hele Dakar bij elkaar. Het zijn lange, zware dagen, maar het is ontzettend mooi. Echt fantastisch."

Henk Theunissen ging in de duinen onderuit, letterlijk. Vanuit stilstand rolde de Dodge van een duin af. "Een deuk in mijn ego, dat is de ergste schade," liet Theunissen weten.