Van den Brink bouwt voorsprong in Silk Way Rally uit

b_600_0_16777215_00_images_18_SILKWAY_RALLY_17_07_SWR16_17_07_Leg8_0163.JPG

In de achtste etappe van de Silk Way Rally heeft Martin van den Brink zijn voorsprong op de Kamaz-armada uitgebouwd. In de eerste etappe in China, van Bortala naar Urumqi, pakte de coureur van Mammoet Rallysport nog eens 12 minuten op de nummer 2 in het klassement, Dmitry Sotnikov. “Het gaat voorspoedig, maar morgen komen de duinen en dan is 18 minuten niet veel.”

De Renault Sherpa was de eerste truck die begon aan de 250 kilometer lange special en ook de eerste die aan de finish kwam. “Daar hebben we nog een minuut of zes staan wachten, maar toen er na die tijd nog geen Kamaz in zicht was, wisten we dat we goed zaten,” vertelt Van den Brink. “We hebben de hele dag tussen de auto’s gereden en een paar leuke duels uitgevochten met een van de Astana-Mini’s. Twee keer kwam hij ons voorbij, twee keer wij hem.”

De Renault werd een paar keer een beetje te warm, zodat Van den Brink even van het gas af moest om de motor de kans te geven wat af te koelen. “Maar verder hebben we de hele dag hard doorgereden. Het was mijn doel vooraf om de marge wat uit te bouwen. Dat is goed gelukt.”

Kamaz op achterstand

b_600_0_16777215_00_images_18_SILKWAY_RALLY_17_07_SWR16_17_07_Leg8_0297.JPGEen plukje van vier, vijf Kamazzen kwam een tijdje na Van den Brink binnen. Pascal de Baar kwam als tiende uit de proef en start dus morgen een eindje achter zijn kopman. “Kijk, als ze straks als groep gaan aandringen en hun teamspel gaan spelen, kan ik in mijn eentje niet veel. Ik moet me dan alleen niet gek laten maken en niet in de val lopen. Maar met dit beetje extra marge kan ik me veroorloven iets behoudender te rijden. Morgen zit er meteen 28 kilometer duinen in de proef. Eén keer vastzitten en ik ben gezien, want er zal geen Rus zijn die mij even lostrekt. Dan moet ik op Pascal wachten en ben ik die 18 minuten zo kwijt. De proef openen als eerste truck zal niet eenvoudig worden. We zullen niet overal dezelfde sporen kunnen rijden als de auto’s. Maar als we er niet overheen kunnen, kunnen we er vast wel omheen.”

Willems maakt sprong

b_600_0_16777215_00_images_18_SILKWAY_RALLY_17_07_SWR16_17_07_Leg8_0682.JPGBij de auto’s ging de dagzege naar Yazeed Al-Rahji. Na twee Dakars met een Toyota rijdt de Saudi nu met een Mini. In het klassement staat hij op 15 minuten achter Cyril Despres vierde. Kees Koolen tikte als zestiende aan en staat in de totaalstand op de veertiende plaats. Maik Willems meldde zich eindelijk een eind verder naar voren, op de 22ste plaats en dat leverde een sprong naar plaats 31 in het klassement op. Ook Henk Theunissen maakte een prima dag door. Hij finishte als 41ste en klom in het klassement naar plaats 47.

Uitslagen en stand etappe 8

Auto's

Trucks