Van den Brink maakt dubbelslag in Silk Way Rally

b_600_0_16777215_00_images_18_SILKWAY_RALLY_13669516_1185786718110024_487013622190341820_o.jpg

Bij de start van de zevende etappe van de Silk Way Rally wist Martin van den Brink: “Op deze proef van slechts 76 kilometer kan ik alleen maar verliezen.” Op de glibberige paden vol haarspeldbochten door de bergen in Kazachstan reed hij stevig door, maar wel behoedzaam. En in plaats van te verliezen pakte Van den Brink met zijn Renault Sherpa de volle winst: de etappezege én de leiding in het klassement van de trucks.

Zijn grote concurrent Eduard Nikolaev verloor namelijk wél. En dik ook: meer dan een uur. Van den Brink’s Mammoet-teamgenoot Pascal de Baar zag de torpedo-Kamaz buiten de route door een doorwading gaan en even later stil staan met een kapotte motor. Van den Brink daarentegen maakte geen fout. “Ik heb twintig seconden stil gestaan achter twee auto’s die elkaar aan het helpen waren. Ondertussen had ik wel een Kamaz en een MAZ ingehaald. Ik heb hard gereden waar het kon, maar ben ook van het gas gegaan waar het moest.”

De Baar laat zich verleiden

Pascal de Baar liet zich wel verleiden tot een foutje, vertelde zijn navigator Wouter Rosegaar in het bivak in Bortala (China). “Op de paden was niet in te halen, maar op het plateau bovenin de bergen op 2500 meter hoogte wel,” legt Rosegaar uit. “We werden ingehaald door Nikolaev en Pascal reageerde daarop: die wilde er meteen terug langs. Dat kon daar helemaal niet. Het was een situatie met drie uitroeptekens. Ik heb het een paar keer geroepen, maar hij moest en zou die Kamaz hebben. Toen zijn we in een greppel gereden, waar we gelukkig met een minuut of tien wel weer uit waren.” Met wat schade linksvoor kwam De Baar met de tiende tijd bij de finish van de proef, om vervolgens de grens met China over te steken.

'Nog zat te doen'

Van den Brink begint zondag de eerste proef op Chinees grondgebied dus als eerste. Er staat een gevarieerde proef van 257 kilometer op het programma, met zand, paden en offpiste door de vegetatie. “Het verschil met Shibalov is slechts 6 minuten en de lange proeven komen nog,” beseft Van den Brink. “In de bergen op die korte proef konden we ook nog niet echt testen of de koelingsproblemen zijn opgelost. De komende dagen wordt het veel, heel veel warmer. Het is afwachten wat er dan gebeurt. We hebben nog zat te doen, dus ik wacht nog even met juichen.”

Een-tweetje Peugeot

b_600_0_16777215_00_images_18_SILKWAY_RALLY_13698047_1185786158110080_6452643596835051091_o.jpgBij de auto’s maakten Peugeot er een een-tweetje van met Cyril Despres en Sébastian Loeb. Kees Koolen verloor een kleine 14 minuten op de Peugeots en finishte met de 29ste tijd. In het klassement staat hij keurig vijftiende. Maik Willems noteerde de 43ste tijd en staat op plaats 42 in de stand. Henk Theunissen deed het in de bergen kalm aan. Met de zeventigste tijd kwam de Black Ram Dodge (foto) aan in China. In het klassement heeft hij een achterstand van inmiddels vijfeneenhalf uur op Despres.

Uitslagen en standen etappe 7

Auto's

Trucks