Echte rustdag in Silk Way voor Henk Theunissen

b_600_0_16777215_00_images_18_SILKWAY_RALLY_14_07_SWR16_14_07_Leg6_0813.JPG

Een echte rustdag. Veel meer dan olie verversen en de ramen wassen hoeft er niet worden gedaan aan de Dodge van Henk Theunissen. “We hebben nog geen gekke dingen gedaan of meegemaakt. Zelfs olie verversen hoeft niet per se, maar we doen het omdat het kan.”

Theunissen, in de Dodge vergezeld door navigator Edwin van der Vegt en monteur Henk Steenbeek, heeft nog weinig meegemaakt in de eerste dagen van de Silk Way Rally. Op de rustdag staat Theunissen op de 56ste plaats in het klassement. “Het gaat voorspoedig,” vertelt hij in Almaty. “Maar er is ook nog niet veel gelegenheid geweest om iets mee te maken. Het was mij tot nu toe een iets te comfortabele rit: te veel asfalt, te weinig uitdaging. Mooi hoor, steden als Moskou en Astana, maar daar komen we niet voor.”

Op zoek naar avontuur

De Dodge onderwerpen aan een serieuze test is geaccidenteerd terrein, maar vooral het avontuur, dat is waar de mannen van Black Ram voor komen. “We hebben het prima naar de zin, maar het ontbreekt nog een beetje aan rallybeleving,” vindt Theunissen. “Nu denk ik dat we dat in de tweede week echt nog wel krijgen. Door het extreem slechte weer is er veel geannuleerd, anders was het vast al anders geweest.”

De rustdag om bij te komen van de eerste week is dus niet echt nodig voor Theunissen, hoewel de lange verbindingen en de tijdsverschillen er ook wel in hakken. “Je moet die 800 tot 1000 kilometer per dag toch rijden. En over lange rechte wegen is dat vermoeiender dan door een zandbak. Maar goed, ik ga ervan uit dat het straks in China behoorlijk los gaat. Prima, want daar komen we voor.”