Silk Way Rally: Van den Brink loopt weer een beetje in

b_600_0_16777215_00_images_18_SILKWAY_RALLY_14_07_SWR16_14_07_Leg6_0395.JPG

Het resultaat van de zesde etappe van de Silk Way Rally - de achtste tijd - viel Martin van den Brink een beetje tegen. Wat storingen in de automatische versnellingsbak en een kapotte reactiestanglager kostten tijd in de tot 111 kilometer ingekorte etappe van Balkhash naar Almaty. Het tijdverlies had geen gevolgen voor het klassement. Integendeel: doordat koploper Eduard Nikolaev ook wat problemen had met de nieuwe Kamaz, liep Van den Brink 3 minuten in.

Dat het tweede gedeelte van de oorspronkelijke 411 km niet doorging - wegens een zandstorm konden de helikopters niet vliegen en was het te gevaarlijk - kwam Van den Brink wel goed uit. “Het stuur viel soms helemaal weg. Het was een mooie piste, maar zonder stuur over de toendra is niet te doen. Het viel weg, en kwam weer terug, en viel weer weg… Dan rijd je niet prettig en met vertrouwen. Dus ja: voor mij was het goed nieuws.”

Richten op Nikolaev
Van den Brink was als tweede gestart, achter de Peugeot van Cyril Despres. Na 20 kilometer kwam de eerste Mini voorbij, na 80 kilometer kwam er nog een plukje van drie. “Die heb ik lekker laten gaan. Op het offroad-gedeelte, ongeveer 20 kilometer door het kamelengras, moest ik rustiger rijden omdat we al hadden gezien dat iets het stuurhuis had beschadigd, maar we wisten niet wat. Dat heeft wel wat tijd gekost. We wilden niet het risico lopen dat alles kapot zou gaan. Er was weinig te winnen en dus was het zaak zo min mogelijk te verliezen,” wist Van den Brink. “Mardeev ging erg hard vandaag, maar Nikolaev heeft wat verloren op ons. We staan ondanks de storingen nog strak tweede in het klassement en richten ons op Nikolaev.”

De Baar verrast
Pascal de Baar finishte met de elfde tijd. Dat was niet helemaal naar de zin van de tweede Mammoet Rallysport-coureur. “Onze truckbouwer Mario Kress heeft afgelopen nacht twee ventilatoren uit mijn truck gesloopt en die in de auto van Martin ingebouwd. Hij was alleen even vergeten dat tegen mij te zeggen. Ik vind het best dat hij onderdelen van mijn truck overzet, maar ik moet het wel weten zodat ik er rekening mee kan houden dat de auto zich anders gedraagt. Maar goed. We hebben verder wel lekker gereden. Jammer dat het maar een korte proef was. Ik moet het meer hebben van het uithoudingsvermogen, van het buffelen. Meestal kom ik aan het eind van de dag de auto’s weer tegen die snel beginnen. Nu niet.”

Koolen 20 seconden achter Despres
Bij de auto’s lijkt Kees Koolen inmiddels een abonnement op de achttiende plaats te hebben. Ook vandaag weer finishte hij op die plaats, 8.28 achter de verrassende dagwinnaar, de Amerikaan Damen Jefferies met zijn zelfgebouwde buggy, en slechts 20 seconden achter klassementsleider Cyril Despres.

b_681_454_16777215_00_images_18_SILKWAY_RALLY_14_07_SWR16_14_07_Leg6_0277.JPG

Maik Willems herstelde zich van de problemen in de vijfde etappe en noteerde de 38ste tijd. “Het was een heel simpele dag. Leuke route, maar een beetje kort. We hebben tot nu toe meer asfalt gezien dan offroad-terrein.” Henk Theunissen kwam met de 56ste tijd over de vervroegde finish. “Jammer dat het weer geannuleerd is. Het echte rallygevoel is er nog niet.”

Uitslagen en standen etappe 6

Auto's

Trucks