Koelingsprobleem werpt Van den Brink terug in Silk Way Rally

Silk Way Rally 2016 Martin van den Brink

Hij mocht als eerste van de trucks van start en kwam als tweede truck over de finish na 200 kilometer proef, maar onderweg in de derde etappe van de Silk Way Rally verloor Martin van den Brink ruim 4 minuten op de winnende Kamaz van Andrei Karginov. Een koelingsprobleem dwong hem gas terug te nemen en daar baalde Van den Brink van.

“Maar ik weet ook dat we pas over twee weken de balans kunnen opmaken, dus ik maak me nog geen zorgen,” sprak de kopman van Mammoet Rallysport in het bivak in Kostanay in Kazachstan.

Het was vandaag de eerste echte etappe van de Silk Way Rally, na een proloog van 2 kilometer en een afgelaste proef wegens hevige regenval. Daardoor was het nu ook pas de eerste serieuze gelegenheid om de auto’s en trucks te testen. Van den Brink zocht meteen na de start van de special de grenzen van de nagelnieuwe Renault Sherpa op. “Het was een mooie, snelle en technische proef,” vond Van den Brink. “Paden, wat bosjes, rivierbeddingen. Heel mooi. Maar na 50 kilometer voelde ik dat het vermogen inhield en toen bleek dat de watertemperatuur te hoog werd. We zijn er inmiddels achter dat het in de elektronica zit en dat het dus wel op te lossen is. Maar ondertussen moest ik steeds rustiger aan doen. 12 kilometer voor de finish kwam de MAZ voorbij die achter me was gestart. Als dat gebeurt, weet je al dat je tijd hebt verloren. Dat is jammer, maar er is geen man overboord. De schade is redelijk binnen de perken gebleven. Morgen starten we als zesde truck, maar wel tussen de auto’s. Dat scheelt aanzienlijk. Vandaag moest ik er belachelijk veel voorbij. Dat zal morgen minder zijn, dus het tempo zal ook omhoog gaan.”

Geen communicatie aan boord bij De Baarb_600_0_16777215_00_images_18_SILKWAY_RALLY_11_07_SWR16_11_07_Leg3_0684.jpg

Teamgenoot Pascal de Baar, die als derde truck was gestart, verloor meer tijd. Dat kwam doordat de communicatieapparatuur niet meewerkte. De accu van de intercom liep leeg, waardoor het systeem in de ‘noodstand’ overging. “Daardoor werkte mijn microfoon niet meer en op een gegeven moment kon ik ook Wouter (Rosegaar) niet meer verstaan.”

Rosegaar, die gewoonlijk bij Erik van Loon in de Mini navigeert, maar voor de gelegenheid even terugkeerde naar de truck als co-piloot van De Baar, probeerde het zonder de intercom, maar dat werkte al helemaal niet. “Dat kost uiteindelijk dus een hoop tijd,” constateerde De Baar. “Ik dacht dat het nog wel goed ging, maar na 100 kilometer al kwam de eerste Kamaz voorbij. Wouter zei later ook dat ik steeds het gas losliet. Dat zal dan toch wel de onzekerheid zijn geweest, omdat ik niet wist of ik wel alle notes had gehoord. In een snelheidszone heb ik zelfs de piep van de gps niet gehoord, dus we zullen nog wel een tijdstraf krijgen ook.”

De Baar finishte met de dertiende tijd en staat in het klassement nu veertiende, op 13.30 van Andrei Karginov die de etappe won en de leiding overnam van Van den Brink.

Uitslagen trucks

Etappe 3
Klassement na etappe 3

Twintigste tijd Kees Koolen

b_600_0_16777215_00_images_18_SILKWAY_RALLY_11_07_SWR16_11_07_Leg3_0551.jpgBij de auto’s was het Cyril Despres die de macht greep, voor Yazeed Al-Rahji en Sébastien Loeb. Kees Koolen noteerde een keurige twintigste plaats in de etappe van Ufa naar Kostanay. In het klassement staat Koolen nu achttiende.

Maik Willems (foto) maakte een sprong naar de veertigste plaats, dankzij plaats 45 in de etappe. Willems moest ver naar achter starten, nadat hij eerder te laat bij de start van de proloog was verschenen. “Verder naar achter dan me lief was, maar we hebben het aardig kunnen inlopen vandaag,” vertelde Willems. “Ik heb, denk ik, wel dertig auto’s ingehaald. Dat kostte in het stof wel wat tijd en het was goed opletten, maar we hebben geen gekke dingen gedaan of grote risico’s genomen. Ik heb niet harder dan 140, 150 gereden. Het gaat toch pas gebeuren in de tweede week, dus die paar minuten mogen ze hebben.”

Henk Theunissen waagde zich evenmin aan gekke dingen. Het parcours was niet in het voordeel van de zware Dodge, maar problemen waren er ook niet. Theunissen stuurde de auto op zijn gemak naar de 71ste tijd, bezet in het klassement nu plaats 64 en was daarmee dik tevreden. 

Uitslagen auto's

Etappe 3
Klassement na etappe 3