Van Pelt op het nippertje Smits voorbij in Serres Rally 2016

b_600_0_16777215_00_images_06-SERRES_2016_03_09_Leg6_SR16_03_09_Leg6_0178.JPG

Op de laatste dag is Robert van Pelt toch nog de beste Nederlander geworden in het klassement van de Serres Rally. Doordat Maikel Smits 5 minuten straftijd kreeg - niet duidelijk is waarom - zakte de debutant een paar plaatsen terug en ging Van Pelt hem voorbij. Van Pelt eindigde zodoende als zesde, Smits als zevende. De winst in de Serres Rally was voor Stefan Svitko. 

Dat Svitko won, was geen verrassing. De nummer 2 van de afgelopen Dakar Rally was op papier en in de praktijk de sterkste deelnemer. Hij stak letterlijk met kop en schouders uit boven de rest, met een marge van bijna een uur op Ondrej Klimciw. Andrea Cosentino, die de laatste, extreem zware etappe won en daarmee goede zaken deed, eindigde als derde.

Van Pelt beetje teleurgesteld

Robert van Pelt was een beetje teleurgesteld over zijn zesde plaats. “Ik ging voor meer, maar dan moet alles bij mij meezitten en bij anderen tegenzitten”, besefte Van Pelt. “Het was net andersom. De eerste twee dagen ging het uitstekend, maar in de etappe die ik vorig jaar nog won, ben ik nu een paar keer gevallen doordat de voorvork stuk was. Die hebben we vervangen, maar we kregen het niet goed afgesteld. Ook moest ik het vertrouwen terugzoeken en dat kost even tijd. Die heb je niet.”

Het zat Van Pelt ook niet lekker dat hij Maikel Smits alleen maar passeerde dankzij 5 minuten straftijd. “Dat voelt niet goed en het is ook niet leuk voor hem. Hij zal wel ergens een stukje hebben afgesneden, per ongeluk. Maikel heeft gewoon erg goed gereden hier. Ik schat hem wel in als iemand voor de toekomst, de nieuwe generatie na Frans Verhoeven en Henk Knuiman.” 

Smits dik tevreden

Maikel Smits was uiteraard dik tevreden met de zevende plaats in slechts zijn tweede rally. “Zeker in dit veld! Had me vooraf gezegd dat ik top 10 zou rijden en ik had je niet geloofd. Een paar keer top 5 rijden in zo’n wedstrijd: daar ben ik echt superblij mee.”

De eerste twee dagen ging het nog niet zo goed en reed Smits een paar keer verkeerd. Maar op de derde dag had hij het trucje door en ging het navigeren steeds beter. “Ik ben hier om te trainen en om te leren navigeren. Dat is wel gelukt. De laatste dag was nog wel heel zwaar. Ik ben een paar keer gestopt om te kijken of ik goed zat, maar ook om te kijken of ik het kon en durfde.”

De laatste etappe, nummer 7, was ‘slechts’ 96 kilometer maar er stond minimaal 2,5 uur en maximaal 5,5 uur voor. De route was hardcore enduro over single tracks die steil omhoog en omlaag gingen, over stenen en door waterpartijen voerden. “En heel lastig navigeren”, vond Smits. “Waarschijnlijk ben ik ergens een keer verkeerd gereden, waardoor ik 5 minuten straftijd heb gekregen, maar waar het precies voor is, weet ik niet.”

Klik hier voor alle uitslagen en klassementen van de Serres Rally

gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1