Jasper Riezebos doet het in de Serres Rally op het gemak

b_600_0_16777215_00_images_06-SERRES_2016_31_08_Leg3_SR16_31_08_Leg3_0235.JPG

Je zou, gezien de ervaring die hij inmiddels heeft, Jasper Riezebos hoger in het klassement van de Serres Rally verwachten dan op de veertiende plaats. Maar Riezebos vindt het prima zo. “Stefan Svitko, die nu aan de leiding staat, was de afgelopen Dakar tweede. Daar ga ik niet tegen rijden, want dan moet ik veel te veel risico’s nemen. Ik heb in mijn achterhoofd dat ik maandag weer gewoon aan het werk moet bij mijn baas. Ik kan me geen gekkigheid permitteren.”

Dus rijdt Riezebos op het gemakje achter de top 10 aan. Niks te verliezen, want er is ook niks te winnen. Lekker rijden, goed navigeren en een boel plezier hebben - dat is nu even belangrijker dan het klassement. In de eerste dagen van de Serres maakte Riezebos al genoeg mee om op zijn hoede te zijn. Hij reed een paar keer verkeerd op de eerste dag, kwam in een greppel terecht op de derde dag en vandaag kreeg hij eerst te maken met overstekende geitjes en vervolgens een overstekende boom. “Dat was even schrikken. Er is hier nogal wat bosbouw in de regio en een net gekapte boom kwam de heuvel af. Ik kon nog net remmen. Dat was wel weer een signaal om het rustig aan te doen. In het begin van de proef was er al een Italiaan een gat in gedoken. Zijn motor was 50 meter lager uitgekomen. Dat soort trucen heb ik maar liever niet.”

Weer gezond en wel en goed voorbereid aan de start van de Dakar staan, weer als kistrijder, is veel belangrijker voor Riezebos. “Afgelopen jaar werd ik vierde in het kistklassement, nu wil ik op het podium staan. Daarvoor moet alles kloppen. Het wordt de komende tijd nog druk zat om alles in orde te krijgen: enduro’s rijden en veel trainen, de sponsoring voor elkaar krijgen, mijn werk. Het worden weer korte nachtjes.”

Botturi zakt weg in klassement

In de vierde etappe, een lange, zware rit van dik 300 kilometer, klokte Riezebos de vijftiende tijd. Net achter Robert van Pelt, die veertiende werd, en een heel eind achter Maikel Smits die weer een uitstekende dag had en knap vierde werd, ondanks dat hij met zijn motor in een greppel terecht kwam. In het klassement is hij nu de beste Nederlander op de vijfde plaats. Alessandro Botturi viel weg uit de hoogste regionen van het klassement, doordat zijn koppeling er de brui aan gaf. Ook Ondrej Klimciw verloor terrein doordat hij meer dan 20 kilometer verkeerd reed.

Ook Smit op eieren

Hans Smit tokkelde als vijftigste over de finish. Voor hem geldt nog meer dan voor Riezebos dat hij geen risico’s wil nemen. “Ik rijd op eieren”, zei Smit. “Vorig jaar brak ik in het najaar mijn borstbeen en daardoor kwam ik echt niet goed voorbereid aan de start van de Dakar. Dat was een van de redenen dat ik ben uitgevallen.  Nu weet ik beter wat me te wachten staat en nu wil ik wél de finish halen. Heel blijven is belangrijker dan hard rijden. En het kan me echt niet schelen dat ik ergens achteraan bungel hoor. Ik heb het prima naar mijn zin en ik wil gewoon lekker blijven rijden.”

Klik hier voor de resultaten van de vierde etappe en de klassementen 

gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1