Maikel Smits en Robert van Pelt wisselen stuivertje in Serres

b_600_0_16777215_00_images_06-SERRES_2016_30_08_Leg2_SR16_30_08_Leg2_0131.JPG

Was gisteren Robert van Pelt de beste Nederlander in de Serres Rally op de vijfde plaats, vandaag was die eer weggelegd voor Maikel Smits. De nieuwkomer - de Serres is pas Smits’ tweede rally - kon het tempo van de snelste mannen aardig bijbenen en finishte de derde etappe als vijfde. Van Pelt had problemen met zijn tripmeter en sloot de proef af met de achtste tijd.

De derde etappe was een lus van ruim 172 kilometer door de bergen. Na de pittige tweede etappe koos de organisatie ervoor de derde dag iets minder zwaar te maken, al was het door de hitte - de thermometer tikte de 38 graden aan - toch een hele inspanning. Qua navigatie was het niet al te moeilijk. De route ging overwegend over brede paden, waar de snelheid hoog lag en waar daardoor toch van alles mis kon gaan.

Dag op snelheid

Alessandro Botturi had de snelheid er het beste in zitten. De Italiaan, die in de Merzouga Rally in het voorjaar op de laatste dag de leiding uit handen gaf en als derde finishte, schreef de etappe op zijn naam. Juist dankzij de snelheid kon ook Maikel Smits zijn vijfde plaats noteren, dacht hij. “Met snelheid heb ik als oud-motorcrosser niet zo’n moeite”, vertelde Smits aan de finish. “Ik heb een goed ritme en ik ben fysiek sterk. Ik verlies het op navigeren. Ik heb nog niet zo veel ervaring met navigeren en roadbook-rijden. Feitelijk heb ik, met de Hellas Rally meegerekend, pas acht dagen rallyervaring. Dus dan is het niet zo gek dat ik nog wel eens verkeerd rij. Maar vandaag ging het goed. Ik ben nergens verkeerd gereden. Er zaten maar een paar lastige punten in. Die had ik van tevoren aangevinkt en daar heb ik extra goed opgelet.”

Bij Robert van Pelt, die in het klassement nog wel keurig vijfde staat, ging juist dat een beetje minder. Op de 350cc-machine is hij niet de snelste en bovendien had hij te kampen met een haperende tripmeter, die het navigeren bemoeilijkte. Jasper Riezebos nam geen risico’s en finishte op plaats 19. Maikel Verkade ging na zijn valpartij van gisteren niet meer van start, hoewel op de foto’s die in het ziekenhuis werden gemaakt geen breuken of andere schade zichtbaar waren.

Marathonetappe

De vierde etappe is het eerste deel van een soort marathonetappe. In het bivak bij een rivier is wel assistentie toegestaan, maar die moet dan ook een heel eind reizen. Voor de 300 kilometer proef staat tussen de zes en tien uur, dus dat belooft een pittige te worden. De bedoeling van de organisatie was om in omgekeerde volgorde te starten, maar daartegen is veel weerstand bij de deelnemers, omdat het extra risico’s met zich meebrengt voor zowel de langzamere als de snelle rijders. 

Klik hier voor de resultaten en klassementen van de Serres Rally

gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1