Van Pelt in de top-5 op eerste serieuze dag Serres Rally

b_600_0_16777215_00_images_06-SERRES_2016_29_08_Leg1_SR16_29_08_Leg1_0075.JPG

Robert van Pelt nestelde zich op de eerste serieuze dag van de Serres Rally keurig in de top-5. Na 252 kilometer zwoegen door de bergen in het noorden van Griekenland had Van Pelt iets meer dan twintig minuten toegegeven op dagwinnaar en klassementsleider Stefan Svitko. Maikel Verkade kwam, nadat hij als zesde was doorgekomen, in de slotfase van de proef ten val en moest met vermoedelijk een gebroken sleutelbeen opgeven.

De tweede etappe van de Serres Rally was een pittige. Niet alleen omdat het een lange was, maar ook door de hoge temperaturen in de bergen en het lastige navigeren. In de Serres Rally wordt geen gps gebruikt, maar gaat al het navigeren op roadbook. “Je moet goed bij de les blijven”, vertelde Robert van Pelt. “Het is de hele dag door kruipdoor-sluipdoor, met overal stenen en kleine paadjes die je bijna niet ziet. Maar de start van de proef vanochtend vroeg was in de achtertuin van het hotel en ’s middags ben je redelijk vroeg binnen, zodat er tijd is om ook een beetje plezier te hebben aan de rand van het zwembad. Het is zeker niet zo hectisch als in de Dakar.”

Geen fouten maken

Vorig jaar maakte Van Pelt elke dag wel iets mee aan pech, fouten en valpartijen. Daarvan heeft hij geleerd, zegt hij. “Ik moet me niet druk maken over die jongens voor me. Svitko, Botturi, Klimciw, Cosentino: die kan ik toch niet bijhouden. Maar als ik me concentreer op het navigeren en het rijden, geen fouten maak en elke dag ergens rond de vijfde plaats weet te finishen, sta ik eind van de week op het podium.”

Van Pelt rijdt deze rally op een 350cc enduro en dat bevalt vooralsnog goed. “We zijn nog wat aan het zoeken met de afstelling, maar voor een licht mannetje als ik is dit een perfecte motor, zeker in dit terrein.”

Smits knap achtste

Niet ver achter Van Pelt finishte Maikel Smits knap op de achtste plaats. De Serres Rally is nog maar de tweede rally-raid voor de 29-jarige oud-motorcrosser uit Schijndel, na de Hellas Rally eerder dit jaar. Zijn doel is meedoen aan de Dakar van 2018 en hij ziet de Griekse rally’s als een goed opstapje in die richting. Naamgenoot Maikel Verkade heeft al een Dakar achter de kiezen en maakte vandaag op een pijnlijke manier kennis met de Griekse rotsen. Verkade kwam in een moeilijk bereikbaar gedeelte in de bergen ten val en moest naar het ziekenhuis met vermoedelijk een gebroken sleutelbeen.

Riezebos herstelt zich

Verkade was bepaald niet de enige. Er waren tal van incidenten en valpartijen. De Brit David Watson kwam hard ten val toen de moer van de vooras van zijn BMW HP2 los raakte en het wiel eruit vloog. Watson ging voorover van de motor af en verwondde zijn gezicht. Door het vele bloed zag het er erger uit dan het uiteindelijk was. De Brit kon zijn machine provisorisch herstellen en kwam als 49ste binnen, nog voor Hans Smit, die een aanzienlijk moeilijkere dag had dan zondag. Jasper Riezebos daarentegen herstelde zich van de foutjes die hij in de eerste etappe maakte en kwam met de dertiende tijd binnen. 

Klik hier voor de uitslagen en klassementen van de Serres Rally

gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1