Rally Albania 2016 Dag 5

b_600_0_16777215_00_images_15-RALLYALBANIA_2016_16_06_Stage5__ALX1840.JPG

Dag 5 in de Rally Albania was een korte. Een veredelde rustdag in aanloop naar de lange en zware etappe van vrijdag. De special had een lengte van 35 kilometer, en werd gewonnen door Slowaak Boris Vlha. Joris van Dyck reed een zeer knappe 3e tijd!

Klassementsleider Caviglia en nummer twee Kayser hielden elkaar in de gaten, en finishten op respectievelijk de 10e en 11e plaats. Kort gevolgd door beste Nederlander Jonathan Velema met een 12e tijd. De tijdverschillen op de korte proef waren niet al te groot. Het belooft een spannende strijd te worden in de laatste 2 dagen. Caviglia leidt met slechts 5 minuten voorsprong op Kayser. Opmerkelijk: de 3e plaats wordt bezet door Ugo Filosa, met de nieuwe Africa Twin CRF 1100! 

In het algemeen klassement is Joris van Dyck nu 11e, gevolgd door Jonathan Velema op een 13e plaats. Mathieu Delmotte is 23e, Erik van Koulil 58e, Ward Platzbeecker 64, en Gert van den Hoek 89e. 

Wat verder naar achteren in het klassement (64e algemeen) komen we Ward Platzbeecker tegen. Ward is een avonturier in hart en nieren, en ging met zijn motor al de hele wereld over. O.a. samen met Martin de Jong, die met een Polaris SSV ook in Albanië van de partij is. 

,,We zijn vandaag pas om half vijf in de middag gestart. De organisatie heeft de route nog iets aangepast vanwege de vele regen van de afgelopen dagen. Ik heb deze rally toch wel een beetje onderschat. Een paar jaar terug deed ik samen met Martin mee in een auto. Toen hadden we behoorlijk wat technische problemen. Ik heb één keer eerder een rally in Bulgarije gereden op de motor. Het is behoorlijk zwaar, met heel veel stenen en soms trial-achtige stukken. Vooraan wordt hard gereden. Morgen is de langste dag van de week, met zo'n 530 kilometer. Ik ben benieuwd wat dat gaat brengen, en of we een beetje op tijd binnen kunnen komen.''

De route van gisteren liep deels over het strand. Martin de Jong paktte daar wat water met zijn Polaris, wat hem flink wat sleutelwerk opleverde in het bivak. Ward: "We hebben een eigen servicetruck mee, waar we kunnen douchen en slapen, en van alle gemakken voorzien zijn. Dus dat komt helemaal goed.''

Bij de auto's staat Martin de Jong nu 8e. Bij de quads gaat Twan de Rijke nog steeds aan de leiding, met een voorsprong van ruim 22 minuten op Gregorz Brzezinski.

Vanavond keren de deelnemers terug in Tirana, waar de rally afgelopen zaterdag van start ging. 

Uitslag dag 5
Algemeen klassement motoren

gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1