Hoe een slechte dag in de OiLibya Rally toch best goed uitpakt

b_600_0_16777215_00_images_03-OILIBYA-MAROC_2016_04_10_RDM16_3_1881.JPG

Gert Huzink had er weinig fiducie in. De tweede etappe van de OiLibya Rally liep voor geen meter bij de Riwald-équipe. Een klapband (alweer), de onboard communicatie die het niet goed deed, een paar keer verkeerd gereden waarvan één keer flink en onderweg ook nog de helft van de reserve-onderdelen en het gereedschap verloren. “Maar aan de finish bleek dat er nog maar één andere truck binnen was, van Steven Rotsaert. Dus de rest heeft het nog beroerder gedaan dan wij”, concludeerde Huzink, niet ontevreden.

De tweede etappe van de OiLibya was met bijna 300 kilometer een pittige op alle fronten. Zwaar parcours, veel technische stukken, lastig navigeren. En dat begon pas na een verbinding van ruim 260 kilometer, die er bij veel deelnemers best inhakte. “Het was zeker geen makkie”, stelde Gert Huzink in het marathonbivak in de woestijn tussen Zagora en M’Hamid. “We hebben zo veel meegemaakt onderweg dat ik me niet kon voorstellen dat het nog wat zou worden. We hebben niet één truck ingehaald en dat was ook al geen goed teken. Maar blijkbaar heeft de rest nog grotere problemen gehad.”

Morgen, in het tweede deel van de marathonetappe, moet Huzink op eieren rijden en dat ligt hem niet. “Omdat we onderweg onderdelen en gereedschap zijn verloren, mag ik geen lekke band meer krijgen, want we hebben niet de middelen om die te vervangen. Maar op eieren rijden is niks voor mij. Ik begin wel rustig, maar ik weet nu al dat ik dat niet kan volhouden. Gelukkig hebben we morgen veel duinen. Dat vind ik leuk, daar is de Renault in zijn element en je rijdt er minder gauw lek, dus dat is mooi.”

Inhaalrace Maik Willems

In het geaccidenteerde terrein in het zuiden van Marokko was Erik van Loon met de Toyota prima op zijn gemak. Van Loon had met de achtste plaats opnieuw een prima dag. “De proef was zwaar, erg technisch”, vond Van Loon. “Een heel mooie uitdaging voor ons. Aan het eind hebben we een klein foutje gemaakt, maar zo te zien zijn er daar meer verkeerd gegaan.” Van Loon verloor 23 minuten op Nasser Al-Attiyah die ook in een Toyota onverslaanbaar lijkt, al legde Carlos Sainz hem het vuur na aan de schenen.

Van Loon verwacht geen problemen met het gegeven dat de etappes van vandaag en morgen een marathonetappe vormen, dus zonder assistentie in het bivak. Voor Maik Willems is het maar goed dat die marathonetappe nu is, en niet gisteren. Door een gebroken draagarm verloor Willems in de slotfase van de eerste etappe maandag veel tijd. De laatste 25 kilometer hobbelde de Toyota mank naar de finish. Zodoende moest hij als 52ste en voorlaatste van start in de tweede etappe. Na een voortvarende inhaalrace kwam hij met de 23ste tijd over de finish. Willems was zo’n 13 minuten sneller dan Jan Mooij, die 27ste werd.

Goede dag Van den Brink

Bij de motoren kwam nummer 1, Matthias Walkner, in de problemen. De Oostenrijker kwam met de 26ste tijd, 33 minuten achter dagwinnaar Paolo Goncalves, over de finish. Martin van den Brink zat niet eens zo ver achter Walkner, op de 39ste plaats. Van den Brink, die op de motor meedoet nadat zijn truck tijdens een test afbrandde, bleef Ronald ter Beek een halve minuut voor. 

Klik hier voor alle uitslagen en klassementen