Erik van Loon ‘meer dan tevreden’ na eerste etappe OiLibya

b_600_0_16777215_00_images_03-OILIBYA-MAROC_2016_03_10_RDM16_2_1129.JPG

Het is aan de resultaten niet te zien dat Erik van Loon in een andere auto rijdt. De omschakeling van de diesel-Mini naar de benzine-Toyota verloopt zo soepel dat Van Loon na de eerste etappe van de OiLibya Rally zonder al te veel moeite de zesde plaats bezet, op 5 minuten van Nasser Al-Attiyah. Ook Jan Mooij deed het met de 27ste plaats lang niet slecht.

Erik van Loon was ‘meer dan tevreden’ na de eerste echte etappe, die bestond uit een deel van 70 kilometer en een deel van 50 kilometer. “Een nieuwe auto is altijd spannend en wennen kost doorgaans wat tijd”, vertelde Van Loon. “Hiermee hebben we 40, 50 kilometer getest. Dat is echt niet veel, maar we zijn er volle bak tegenaan gegaan vandaag. En het voelde bijna als vanouds. Heel raar. We hebben harder gereden dan ik met de Mini deed. Ondanks het stof hebben we minimaal een minuut dichtgereden op Vasilyev.”

Na de proloog, waarin Van Loon elfde werd, was hij nog minder positief. “Dat liep niet helemaal zoals gehoopt, maar achteraf is het misschien maar beter dan we als elfde zijn gestart. Dat gaf minder druk, en misschien wel juist daardoor hebben we nu zo lekker gereden. In het eerste deel werden we in het stof opgehouden door een buggy. In het tweede deel heb ik wat meer risico genomen en konden we erlangs. Van 11 naar 6, met een nieuwe auto: dat geeft toch wel een fijn gevoel.”

Sleutelen werpt vruchten af

Ook Jan Mooij was dik tevreden, maar dan met de 27ste tijd na de eerste etappe. “Dat is een mooie prestatie voor ons”, vond hij. “Ik zag op het eerste deel al meteen een Peugeot op een hoop liggen (die van Cyril Despres, die over de kop was gegaan, red.) en dacht: ‘Dat moet ik niet hebben’. Dus we hebben zonder risico’s te nemen gereden. Met netjes rijden, voorkom je een boel ellende.”

Voor de start van de OiLibya was Mooij er niet gerust op. Hij was al een paar dagen in Marokko en vond de Nissan niet prettig aanvoelen. Dus werd de auto voor de start nog helemaal binnenstebuiten gekeerd. Het sleutelen wierp wel zijn vruchten af. “Het ging super. Vooral het tweede deel was erg leuk, met mooie zanderige paden. Als ik zie wat een stoet fabrieksondersteunde auto’s er voor ons staan, ben ik helemaal blij. Hopen dat we dit kunnen vasthouden.”

Alles in teken van Dakar

Bij de motoren deed Toby Price goede zaken. De winnaar van de afgelopen Dakar pakte ruim een minuut op Kevin Benavides en meer dan anderhalve minuut op Sam Sunderland. Ronald ter Beek kreeg dik een half uur om de oren van de Australiër, maar kon daar niet mee zitten. Voor hem staat alles in het teken van de voorbereiding op de Dakar 2017. “Ritme opdoen, rijden met roadbook, kilometers maken, de motor perfect afstellen, alle spulletjes testen: allemaal belangrijk. Het klassement maakt mij niet zoveel uit. Ik heb nu eigenlijk voor het eerst op mijn nieuwe motor gereden, Nummer 9 hebben we haar genoemd. In zo’n rally als deze kun je alles goed uitproberen, afstellen en wennen. Het ging best lekker vandaag, al was het qua navigeren niet spectaculair. Het tempo zat er goed in.”

Becx uit de rally

b_600_0_16777215_00_images_03-OILIBYA-MAROC_2016_161003-AntonVanLimpt-Ct10C-8WEAAR0cW.jpgMichiel Becx had niet veel tijd nodig voor zijn ‘ontmaagding’. Al in het eerste deel van de proef ging hij op zijn kant met de Iveco. De truck kon snel weer worden rechtgezet en na een snelle check ook weer starten in het tweede deel. In het bivak werd de truck aan een nadere inspectie onderworpen en daarbij bleek dat de rolkooi was beschadigd. "Bij een snelle bochtencombinatie op gravel remde ik om een bruggetje te passeren", vertelde Becx. "Dat ging goed, maar we hadden te veel snelheid voor de volgende bocht. Normaal kun je dan wel rechtdoor, maar hier stond een gemetselde putring precies in de bocht, en daar zijn we zijdelings tegenaan gekomen, waardoor we meteen omsloegen." (foto: Anton van Limpt)
Gert Huzink verloor door een klapband wat tijd in het eerste deel, maar zette de tweede tijd neer in het tweede deel, waardoor hij de eerste etappe afsloot als vierde truck algemeen. 

Klik hier voor de uitslagen en klassementen