Van den Brink vergroot voorsprong bij trucks

b_600_0_16777215_00_images_05-MDC_2017_170415_Mammoet__67A1982lowreslowres.JPG

Martin van den Brink breidde in de vierde etappe van de Morocco Desert Challenge zijn voorsprong in het truckklassement uit naar meer dan anderhalf uur. De Mammoet-rijder won ook de etappe van Oum Jrane naar Merzouga. Hij was over de 271 kilometer liefst 27 minuten sneller dan Elisabete Jacinto en 34 minuten sneller dan Igor Bouwens.

Igor Bouwens (502): Voorzichtig aan nu, want weinig onderdelen

De derde plaats in de etappe was een verrassing voor Igor Bouwens. De Belg reed namelijk uiterst voorzichtig, omdat er gisteren ook al twee bladveren kapot waren gegaan. “We komen onderdelen tekort en ik wil aan de finish komen, dus ik moet nu wel voorzichtig zijn”, vertelde hij in het bivak bij Kasbah Yasmina aan de voet van de Erg Chebbi.

Ondanks – of misschien wel dankzij – het iets lagere tempo had Bouwens zich uitstekend geamuseerd. “Het was een leuke rit, heel gevarieerd. De duinen waren soms zeer steil en het zand was opvallend los. Je moet dan precies goed gas geven om boven te komen, maar ook weer niet te veel want dan schiet je door aan de andere kant. Ik heb één keer gedacht dat ik ging omslaan. Daar hebben we geluk gehad.”

Gert Huzink (505): Tijd verloren door domme fouten

Gert Huzink was graag een beetje uitgelopen op Elisabete Jacinto, maar in plaats daarvan verloor hij wat op de Portugese. Al aan het begin van de etappe verloor de équipe van Riwald kostbare minuten doordat de hoofdschakelaar van de Renault kapot bleek. “Dat konden we wel vrij vlot repareren. Tot aan de lunchstop ging het best goed en liepen we weer in op de rest, maar meteen na de stop kregen we een lekke band. Ik zag het al aankomen: we reden iets te ver naar de buitenkant en daar lagen stenen. Het wisselen van de band kostte ook weer iets te veel tijd: 13 minuten.”

Daarmee hield het niet op. Een navigatiefout kostte nóg meer tijd. Terwijl het een foutje was van navigator Rob Buursen, nam Huzink de schuld op zich. “Ik ben te ver doorgereden. We wisten het wel, maar zijn toch doorgereden. We hadden veel eerder moeten omkeren. Dat is dus mijn fout.”

In de duinen maakte Huzink weer tijd goed, maar toen lag hij al zover achter dat er niet meer in zat dan de vierde plaats. “De duinen waren donders mooi, maar moeilijk, omdat er geen reliëf te zien was. Het was een prachtige proef, maar we hebben het zelf verpest doordat we te veel fouten hebben gemaakt.”