Gabari 'eindelijk' zonder pech naar dagzege

b_600_0_16777215_00_images_05-MDC_2017_170419_Stage3__67A3590lowres.JPG

Kim de Rycker verloor meer dan 40 minuten in de derde etappe van de Morocco Desert Challenge, maar de Belg houdt nog wel de leiding. Maikel Verkade duikelde in het klassement doordat hij in het begin van de rit van Foum Zguid naar Oum Jrane terugreed naar de start met een pijnlijke rug. De Marokkaan Harite Gabari won de etappe over 345 kilometer.

Harite Gabari (101): Goede voorbereiding betaalt zich uit

Meer dan drie uur was Harite Gabari bezig geweest met het voorbereiden van het roadbook voor de derde etappe. “Dat betaalde zich uit”, vertelde de Marokkaanse rijder. “Je moest heel goed opletten, want het was soms moeilijk te vinden, maar ik ben overal in één keer doorheen gereden. Ik kon gelukkig ook goed doorrijden en het tempo hoog houden. En eindelijk had ik eens geen pech. De problemen met de brandstoftanks van de tweede dag waren nu opgelost. Op het laatste, snelle stuk lagen nogal wat stenen. Daar was het helemaal opletten, want ik wilde het niet op het eind verspelen. Maar ik kwam met 9 minuten voorsprong op Kim over de finish. Ik ben dik tevreden. Niet alleen met het resultaat, maar ook met de etappe zelf. Het was zo’n mooi parkoers. Ik heb genoten.”

Rob Smits (104): Niet de beste dag qua navigeren, wel qua rijden

Al vroeg in de etappe raakten de vier motorrijders aan kop de weg kwijt: Kim de Rycker, Maikel Verkade, Mark en Rob Smits. “We hebben een poos rondjes gereden voordat we de juiste weg weer hadden gevonden”, vertelt Rob Smits. “Qua navigatie had ik zeker niet mijn beste dag. Ik vond het moeilijk. Toch gingen de duinen wel heel fijn. Ik zat bij het ingaan van de duinen 10 minuten achter Kim, maar bij het uitkomen zat ik 3 minuten voor hem. Dus zo beroerd is het niet gegaan. Het rijden ging wel heel fijn. Die duinen hadden wat mij betreft nog wel vijf keer langer mogen duren. Het laatste stuk heb ik samen met Marcel Snijders gereden. We kregen op een gegeven moment tegenliggers: mensen van een andere raid. Dan moet je wel gas terugnemen, om ongelukken te voorkomen. Het was een nogal bizarre ervaring om ineens tegenliggers tegen te komen. Verder ging het gewoon goed. Als het goed is, is mijn probleem met het handmatig overpompen van de benzine uit de reservetank ook opgelost en gaat dat vanaf morgen automatisch. Scheelt me toch elke keer 10 tot 13 minuten.”

Floor Maten (143): Nooit gedacht dat duinen rijden zo leuk was

Floor Maten houdt wel van een beetje avontuur. Zo ziet ze ook het meedoen aan de Morocco Desert Challenge. De eerste twee dagen waren zwaar voor haar, en ze zag best op tegen de derde etappe, met de eerste duinen. “Ik heb nog nooit in de duinen gereden”, vertelt ze. “Ik had geen idee wat ik kon verwachten. De eerste paar waren ook best groot, maar het viel me mee. De duinen erna waren gewoon leuk. Het is me 100 procent meegevallen. Ik had niet gedacht dat het zo leuk zou zijn. Of het een voordeel is dat ik maar een lichte motor heb (Beta 350cc), weet ik niet, maar ik ben natuurlijk ook maar een licht meisje dus een zwaardere motor heeft weinig zin.”