Genieten geblazen in derde etappe Morocco Desert Challenge

b_600_0_16777215_00_images_05-MDC_2017_170419_Stage3_MDC17_18_04_Leg3_0372.JPG

De derde etappe was voor de meeste deelnemers in de 4x4, buggy of ssv genieten geblazen. Maik Willems verloor wat tijd met zoeken naar de weg, maar staat nog altijd stevig aan de leiding van het algemeen klassement.

Maik Willems (305): Veel zoeken, weinig tracks

De navigatie was lastig in de derde etappe, merkten ook Maik Willems en zijn gelegenheidsnavigator Ed Wigmans. “Moeilijk zoeken”, constateerde Willems. “Door de wind waren veel sporen alweer weggewaaid. Het was dus geen kwestie van het juiste spoor volgen, maar je moest het echt zelf doen met heel secuur navigeren. We hebben een paar keer moeten zoeken, soms wel 20 minuten. Eén keer hebben we even vastgezeten in de duinen, maar die waren verder niet zo moeilijk. Gewoon lekker surfen.”

Tomas Ourednicek (307): Eindelijk weer eens goed gereden

Na twee dagen ellende met te hete benzine (vapor lock) kon Tomas Ourednicek in de derde etappe eindelijk eens voluit gebruik maken van de power van de South Racing Ford. “Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat we goede zaken hebben gedaan. In de duinen is onze auto op zijn best. De afgelopen dagen hebben we meer stil gestaan dan gereden en vandaag hebben we echt lekker gereden – eindelijk! Het zou zo zonde geweest zijn als we op zo’n schitterende etappe weer problemen hadden gehad. Mijn navigator heeft het ook super gedaan. Het is zijn eerste woestijnrally, maar hij heeft geen fout gemaakt vandaag en het was echt niet eenvoudig.”

Agostino Rizzardi (310): Tot aan de start gewerkt

Voor de start van de derde etappe lagen Agostino Rizzardi en zijn navigator nog op hun rug in het zand onder de Porsche, tot aan de ellebogen in de smeer. Iets te laat kon de Italiaan toch van start. “Gisteren hadden we problemen met de versnellingsbak. We hebben tot vier uur vannacht gewerkt om het op te lossen, maar in de vermoeidheid en de stress zijn de monteurs vergeten een rubbertje goed vast te zetten. Dat moest dus vanochtend voor de start nog gebeuren, maar we konden het niet vinden. Gelukkig hebben we hulp gekregen van de monteurs van andere teams en konden we starten.”

De etappe verliep voor Rizzardi naar tevredenheid. “Het was echt heel leuk. Zand, oueds, duinen, tal van trucjes in de navigatie. Het zand van de duinen was heel zacht en er stond veel wind, waardoor de sporen nauwelijks meer zichtbaar waren en we het helemaal zelf moesten doen. Dat maakte het extra uitdagend en dus leuk.”

Pedro de Uriarte (303): Veel moeilijker dan vorig jaar

De Mexicaan Pedro de Uriarte debuteerde vorig jaar in de Libya Rally en dat ging verrassend goed. Nu is hij terug in de Morocco Desert Challenge en wil het nog niet erg vlotten. “Ik vind deze rally veel moeilijker dan die van vorig jaar. Gelukkig ging het nu, in de derde etappe, beter dan de eerste dagen. Op dag 1 ging er iets in het chassis kapot, op dag 2 werden we gesneden door een andere auto en zijn we op een steen geklapt. Vandaag zijn we alleen even verkeerd gereden en konden we mooi rijden.”