Gert Duson: Het was een mooie rally

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2016_vooraf_Gert-Duson.jpg

Libya Rally-directeur Gert Duson is een gelukkig man aan de finish. Op een incident met een  waypoint na, kijkt hij terug op een goede rally. “Iedereen is veilig en wel aangekomen en zegt mij dat ze een geweldige week hebben gehad. Dus ja: als mijn deelnemers blij zijn, ben ik ook blij.”

Duson zegt geen woord te veel over het enthousiasme bij de deelnemers. Natuurlijk,  een enkeling die is teleurgesteld over gemiste kansen zoekt naar een reden. Maar bij alle anderen zijn lachende gezichten te zien en zijn er complimenten over de roadbooks, de routes en de sfeer in de bivaks.

Alles er tussenin

“Het is moeilijk om de voldoening aan de finish onder woorden te brengen, ook voor mezelf,” vertelt Duson. “We begonnen in 2008, toen de Dakar werd afgelast, met 35 mensen in de rally. Nu hebben we 500 mensen: deelnemers, assistentie, media, organisatie. Er doen allerhande voertuigen mee, van een standaard 4x4 tot de vetste Dakartruck en alles er tussenin. Dat maakt mij trots.”

Scherpe competitie

De competitie was tot de laatste minuut scherp. Zelfs op de laatste dag veranderde het klassement nog, soms dramatisch. “Het is goed om te zien dat deelnemers om iedere minuut strijden, sommigen om seconden. We hadden een pittige rally, met uitdagende routes en navigatie. Het is heerlijk om te zien dat iedereen het naar de zin heeft gehad, van beginnend amateur tot ervaren semi-professional. Er is veel gebeurd. Geen van de winnaars, geen van de deelnemers zelfs, heeft iets cadeau gekregen.”

De plannen voor volgend jaar zijn nog ‘under construction’ maar Duson heeft tal van ideeën en kreeg deze week ook weer nieuwe impulsen. “De rally zal in dezelfde week zijn, maar over de route kan ik nog niet veel vertellen, behalve dan dat het weer uitdagend zal zijn met behoud van de sfeer die hoort bij de Libya Rally.”