Libya Rally 2016: Seconden aftellen aan de finish

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2016_19-4__67A4100.jpg

Stopwatches draaiden overuren aan de finish van de Libya Rally. In de drie hoofdklassen leken de verschillen groot genoeg aan de start van de zevende en laatste etappe, maar aan het eind stond de hele boel op zijn kop.

Mirjam Pol verloor haar overwinning bij de motoren, Martin van den Brink greep de zege bij de trucks en bij de auto’s won Jerome Renaud met enkele minuten verschil.

Mirjam Pol leek zeker van de overwinning in de Libya Rally toen ze met een marge van een uur vertrok uit Matarka. Maar onderweg verloor ze een uur en 20 minuten toen de ontsteking van haar motor het begaf. Ze werd geholpen door collega Erik Klomp, die zijn ontsteking opofferde om Pol naar de finish te helpen, maar het duo had net iets te veel tijd nodig.

Uiteindelijk miste Pol het podium op seconden. “Bij de start had ik al moeite om de motor aan de praat te krijgen, maar in de proef liep het goed tot de motor er mee ophield op zo’n 60 km voor de finish. We hebben als gekken gewerkt om het gemaakt te krijgen en ik ben hartstikke trots dat het is gelukt en heel dankbaar dat Erik zich heeft willen opofferen. Ik moest hem laten staan, hij is met de bezemwagen over de finish gekomen. Da’s best lullig. Ik moest nu auto’s en trucks inhalen en dat ging niet heel vlot. Dat heeft me waarschijnlijk net het podium gekost, maar ik ben al blij dat ik ben gefinisht. Ik heb een geweldige week gehad en ik had natuurlijk graag willen winnen, maar dit is ook onderdeel van het spel.”

Onverwachts podium

Met Pol in de problemen was de grote vraag wie de gelukkige zou zijn. De Belg Gilles Vanderweyen, de Brit Max Hunt of de Zweed Michael Lundberg, die als eerste aan de finish van de stage was. “Het was een erg leuke proef. De rally als totaal was ook leuk, maar ik kan me niet voorstellen dat ik heb gewonnen. Dit was pas mijn eerste rally in Afrika, de eerste keer in de duinen, de eerste keer met zulke lange etappes met stevige navigatie bovendien. Ik heb zeker een goede week gehad, met weinig problemen, maar winnen – ik weet niet of ik dat heb verdiend.”

Gilles Vanderweyen begon de dag op de tweede plaats, met Max Hunt op zijn staart. “Mirjem zou de terechte winnaar zijn,” vond Vanderweyen. “Als ik zou winnen, zou dat een enorme verrassing zijn.” Ook Max Hunt kon zich niet voorstellen dat hij wellicht gewonnen zou hebben. “Vandaag was de eerste dag dat ik geen waypoints heb gemist. Ik heb iedere dag een half uur verloren door penalty’s. Het is pas mijn tweede rally. Het podium zou mooi zijn, maar dat is het. Ik vind het zo sneu voor Mirjam. Ze is een geweldige coureur. Ik heb geprobeerd haar te volgen, maar iedere keer raakte ik haar kwijt.”

Na lang wachten op Pol werd duidelijk dat de winst voor Lundberg is, met Vanderweyen als tweede en Hunt derde.

Mechanische problemen voor Bouwens

Iets meer dan 22 minuten was wat Martin van den Brink goed moest maken in de slotetappe om Igor Bouwens van de overwinning af te houden. Het duo ging van start voor een hevig duel en wisselde een paar keer van positie. Van den Brink verloor ongeveer 10 minuten in de openingsfase door een navigatiefoutje, was ervan overtuigd dat hij het niet zou halen en baalde daar gigantisch van.

Maar Bouwens bleef weg. Van den Brink wist dat hij 34 minuten nodig had: 22 om het verschil te overbruggen en 12 voor de starttijden. Dus kwamen de stopwatches tevoorschijn en werden alle klokken in de gaten gehouden. 12.01 was het kritische tijdstip. Als Bouwens voor die tijd binnen zou zijn, had hij gewonnen. Zou de Belg later zijn, dan was de zege voor de Nederlander. 

Rond kwart over 12 reed de Iveco over de finish, overhellend en duidelijk niet in orde. “ik ben eigenlijk nog verrast dat we zijn gefinisht,” zei Bouwens. “We zijn twee keer verkeerd gereden en toen brak de stuurpen. We konden niet rijden en wisten dat we het kwijt waren. Het was een ontzettend spannende dag zo, omdat Martin buiten ons weten om ook problemen zou kunnen hebben. Ik ben tevreden met de tweede plaats. Het is mijn eerste keer in een rallytruck. We hebben de auto zelf gebouwd, met een motor van De Rooy. Het resultaat is beter dan ik had durven dromen.”

Ook voor Martin van den Brink was het een verrassing. Hij had niet gedacht die 22 minuten te kunnen overbruggen. “Het was geen etappe waarop je tijd kon goedmaken. We maakten zelf een paar foutjes en kwamen goed weg toen er vlak voor ons ineens een lokale truck overstak op de track. Het scheelde een haartje. Aan de finish begon het aftellen. Ik denk dat het een verdiende overwinning is. We waren duidelijk de snelste truck en als we niet hadden gewonnen, was dat gekomen door de penalty’s die we hebben gekregen.”

Het einde van het verhaal was dat Van den Brink de Libya Rally won met 8 minuten en 5 seconden verschil, met Igor Bouwens op de tweede plaats en Aart Schoones derde.

Ook bij de auto’s spanning

Een onduidelijkheid over het verschil tussen de Fransman Jerome Renaud en de Belg Vincent Thijs aan het begin van de etappe zorgde voor vraagtekens aan de finish. Als het verschil 10 minuten was, zou Thijs winnen. Als het 28 minuten was, zou Renaud winnen.

“Dit geeft wel veel stress en ik weiger aan te nemen dat ik heb gewonnen voordat ik het officieel bevestigd heb gekregen,” zei Renaud bij de finish. Hij weigerde zelfs om te juichen.

De Fransman kroop bijna ongemerkt omhoog in het klassement, maar gezien zijn ervaring is het niet eens zo’n grote verrassing. Hij deed twee keer mee aan de OiLibya Rally en reed in 2007 de Dakar op de motor. Deze Libya Rally is zijn eerste. “Moeilijker dan ik had gedacht,” zei hij. “En daarom kan ik me niet voorstellen dat ik zou kunnen winnen.”

Maar dat deed hij dus wel. De Belg Vincent Thijs was uiteraard teleurgesteld, maar besefte dat het heel veel kleine dingen kunnen zijn geweest die het verschil maken. “In een rally gaat het om navigatie, om het rijden, om de techniek. Er zijn veel details essentieel voor het uiteindelijke resultaat. Was het een navigatiefoutje dat ons de overwinning kostte? Of een lekke band? ‘Wat als’ doet er natuurlijk niet toe en het resultaat is gebaseerd op de som der delen.”

Michiel Becx finishte als derde overall en is winnaar van het SSV-klassement. “Heel blij mee,” zei hij. “We hebben helemaal geen problemen gehad met de Yamaha. We zijn gefinisht op dezelfde vier banden waarmee we zijn begonnen. Er doen een paar exceptioneel snelle buggy’s mee, dus het is wel speciaal om te winnen. Onze gedachte was trappen met dat ding totdat ‘ie kapot zou gaan. Maar hij is heel gebleven en we hebben nog een hoop plezier gehad ook. Ik zei al tegen mijn vrouw dat de Libya Rally een van de leukste weken uit mijn leven is geweest. Dat zegt wel wat.”