Libya Rally 2016: Eén dag over om iets goed te maken – of te verdedigen

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2016_20-4_LR2016_20_04_Leg6_0357.jpg

Met etappe 6 van de Libya Rally – van Merzouga naar Matarka – afgevinkt, is er nog één kans om wat te doen in de ranglijst. De spanning stijgt met de finish in zicht.

Voor Jos Smink was het avontuur twee dagen te vroeg afgelopen. De nokkenas van de Ginaf ging kapot in de duinen in het begin van de etappe. “Domme pech,” zei Smink. “En heel erg jammer, want we waren op weg naar het podium. We hebben de hele week geen technische dingen meegemaakt, maar deze is fataal.”

Met Smink uit de wedstrijd gaat het tussen de Belg Igor Bouwens en de Nederlanders Martin van den Brink en Aart Schoones. Het verschil tussen Van den Brink op de tweede plaats en Bouwens op de eerste, slonk naar slechts 22 minuten.

Alle drie hadden ze het naar hun zin gehad op de proef. “Ik denk dat wij een gemiddelde van 120 km/u hebben gehaald,” vertelde Bouwens in het bivak in the middle of nowhere. “Toch zou het goed kunnen dat we veel tijd hebben verloren op Martin. Die ging zo hard. Ik wil geen risico’s nemen. Het is mijn eerste rally in de racetruck. Ik heb altijd op de assistentietruck gereden voor mijn vader Gregoor, maar hij werd ziek en ik heb het stuur overgenomen. Ik had niet gedacht dat we zo hoog zouden meedoen. We hadden gehoopt dat we misschien, met wat geluk, voor de top 3 konden strijden, maar dit is boven verwachting.”

Van den Brink drukte het gaspedaal diep in. “Het was een fantastische dag. Het eerste deel met duinen en vrij technisch, maar we vlogen er doorheen. De tweede proef was een WRC-parkoers. Helemaal geweldig! Ik denk dat we zeker zijn ingelopen op Igor, maar ik weet niet hoeveel. We waren in elk geval in het bivak toen er nog maar drie motoren waren.”

Ook Schoones had een heerlijke dag. “Voor mij was dit de mooiste dag van de rally. Duinen en snelle tracks: geweldig. Ik heb harder gereden dan ik van plan was, maar het ging goed. In de duinen hadden we er al drie ingehaald en ik kon Igor zien rijden toen we uit de Erg Chebbi kwamen, maar we finishten toch voor hem in het bivak.”

Toprijders gehavend

Niet alleen in de truckklasse waren er ‘slachtoffers’, ook bij de motoren. Van de top 3 kwam alleen de Belg Gilles Vanderweyen ongedeerd aan in het bivak. Zowel Mirjam Pol als Max Hunt crashte. Pol had een pijnlijke schouder, Hunt brak een vinger.

“Ik ging vol gas een duin op en bij de afdaling dacht ik ‘Ik hou ‘m! Nee, ik hou ‘m niet.” Ik was te gretig, het is mijn eigen schuld. Ik zat te veel op Max te letten, omdat ik op hem wilde inlopen. Ik hield hem in zicht, maar toen ik uit de duinen kwam, zag ik geen sporen meer. Ik vroeg het bij de CP en daar bevestigden ze me dat ik de eerste was. Bij de tankstop kwam eerst Gilles en 10 minuten later ook Max. Pas op 10 km voor de finish had hij me weer ingehaald.”

Hunt ging hard onderuit en bezeerde niet alleen zijn hand maar ook zijn arm. “Maar ik red het wel morgen. Ik laat mijn vingers aan elkaar tapen voor stabiliteit. Gelukkig is het links. Als het mijn rechterhand was geweest, was het erger geweest.”

Vanderweyen deed zijn eigen ding. “Vandaag ging het om snelheid, techniek en navigatie. Mijn beste punt is navigatie, maar het terrein lag me ook goed. Navigatie is best moeilijk in deze rally en dat is in mijn voordeel, denk ik. Ik heb nog geen problemen gehad.”

Pol staat ver voor, maar het verschil tussen Vanderweyen op de tweede plaats en Hunt op de derde is slechts een paar minuten.

Een kwestie van minuten

De etappe was er weer typisch een voor de SSV’s. Michiel Becx en Edwin Kuijpers deden goede zaken voor de rangschikking. “We hebben een geweldige dag gehad,” vertelde Becx. “We hebben een paar momentjes gehad in de duinen, en hebben maar net een waterput gemist toen we achteruit terugreden van een duin, maar soms heb je zo’n gelukje nodig.”

De eerste 4x4 was Jacky Loomans, maar die doet wat de competitie betreft niet meer mee. Het lijkt erop dat de strijd om de overwinning gaat tussen het Belgische duo Vincent Thijs en Serge Bruynkens en het Franse koppel Jerome Renaud en Gabriel Péméant. 

“We hebben heel even vast gezeten in de duinen en er was opnieuw een moment van twijfel over een waypoint, maar dat was hooguit 2 minuutjes,” zegt Bruynkens. “We hadden best een goede dag en onze kansen om de Libya Rally te winnen zijn realistisch, hoewel de ranglijst nog niet helemaal duidelijk is. We kunnen ons in elk geval geen fouten veroorloven op de laatste dag.”