Libya Rally 2016: De mooiste dag tot nu toe

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2016_19-4_LR2016_18_04_Leg4_1310.jpg

Etappe 5 van de Libya Rally, een rit van 336 km van M’Hamid naar Merzouga, was de mooiste dag tot nu toe volgens een grote meerderheid van de deelnemers. Trucker Martin van den Brink slaagde erin iedereen in te halen op vier motorrijders na. 

Toch had ook Van den Brink een paar zogeheten ‘momentjes’. “Doordat de zon al hoog stond, was het moeilijk diepte te zien in de duinen. We maakten drie jumps, zó hoog dat er makkelijk een truck onderdoor had gekund. Het kan een sprong van makkelijk 5 meter zijn geweest. Het andere moment was toen we over een van de gebroken duinen reden, Omdat wij er als eersten waren, moesten wij de top ‘breken’. We waren zo boven, maar aan de andere kant was een steil gat van een meter of vier. We landden op de neus van de truck, en dan is het een kwestie van adem inhouden en afwachten. Maar gelukkig besloot de truck om op de wielen te vallen in plaats van op het dak.”

De auto van Ronald Schoolderman en Marcel Blankestijn maakte een andere keuze. De Toyota sloeg op het dak en de schade was te groot om verder te kunnen. “Heel erg jammer,” zei co-piloot Blankestijn. “We zouden de vierde etappe hebben gewonnen als het laatste deel niet was geneutraliseerd. Ik denk dat de teleurstelling nog te veel in het hoofd zat vandaag.”

De ene dag is beter dan de andere

Ook de leider in de motorklasse, Mirjam Pol, raakte niet in haar ritme. “Het was gewoon niet mijn dag,” zei Pol. “Ik had een probleem met de benzinetank waar ik wel last van had, maar wat me uiteindelijk niet veel tijd heeft gekost. Vanaf 130 km reed ik samen met Max Hunt, maar we hadden tegenovergestelde plannen: hij wilde mij volgen en ik wilde hem volgen. Ik denk dat hij 10 tot 12 minuten op mij heeft gewonnen.”

Voor de anderen was het niets anders dan plezier, plezier en nog meer plezier. “Helemaal geweldig, de mooiste dag tot nu toe,” vond quadrijder Gerben Lieverdink. De Nederlander is de enige van de quadrijders die elke dag heeft gereden. “De ene dag is beter dan de andere, maar ik heb nog maar één lekke band gehad en ik heb het ontzettend naar mijn zin.”

Ook motorrijder Erik Klomp, die vorig jaar de Dakar reed, heeft een goede tijd. “Dit is veel leuker dan de Dakar. De roadbooks zijn excellent en de routes zijn geweldig vanwege de grote variatie. Zo’n etappe als die van vandaag: alles zat erin. Ik had wat technische dingetjes die het een beetje minder leuk maakten, maar de route was super.”

Ieder klein beetje was leuk

De Belgen Vincent Thijs en Serge Bruynkens moesten als 28ste van het totaalklassement starten met hun Mitsubishi maar toen zij in het bivak aan de duinen van Erg Chebbi aankwamen, stonden er nog maar een paar andere auto’s en trucks. “Het was een heel diverse proef,” vertelde Bruynkens. “Dit soort etappes zijn zo heerlijk. Snelle tracks, erg plezierige duinen, soms een beetje tricky, maar dat is juist wel zo leuk.”

Martijn van den Broek en Juup Willems hadden gisteren een baaldag door een kapotte radiateur van hun Toyota. “Maar vandaag was heerlijk,” zei Van den Broek. “We startten als op één na laatste maar we hebben van iedere meter genoten. Er zat een lange klim in de bergen in, duinen met enorme stenen, ieder klein beetje was leuk.”

Gisteren reed Coen den Hartigh zijn truck twee keer ramvast in de duinen en zijn crew moest diep gaan – letterlijk. “Ik vond het zo naar voor de jongens. Toch gaat het al een stuk beter dan vorig jaar, met minder fouten. Vorig jaar was de eerste keer in de duinen en ik moet het nog steeds leren. Maar met het leren kom je ook wel eens vast te zitten. Vandaag overigens niet, maar ik moet ook bekennen dat dat is omdat we het laatste stuk duinen hebben overgeslagen. Ik wilde het de jongens niet weer aandoen om uren te staan scheppen.”

Wie het ook naar zijn zin heeft is Godfried Lintjens met een Can-Am SSV. “In de duinen rijden met een SSV is leuker dan met een jeep of een truck. En ik weet waar ik over praat, want ik heb het met de motor, de auto en de truck gedaan. Het hele spul. Maar ik heb niet eerder zo’n lol gehad als met de buggy. In de duinen en op het zachtere terrein vliegen ze echt. Kijk maar eens naar de ranglijsten: het is een en al SSV’s.”