Deelnemers Libya Rally zijn er klaar voor en staan te trappelen om te vertrekken

Libya Rally Ginaf Jos Smink

Om 8 uur morgenochtend vertrekt het konvooi uit Agadir voor de start van de Libya Rally, maar nu al staat iedereen te trappelen om te gaan. De keuringen zitten er bijna op, de lucht trilt van verwachting en opwinding, zowel de favorieten als de nieuwkomers zijn nieuwsgierig en gretig om aan de eerste etappe te beginnen.

In elke klasse is hevige strijd te verwachten, Vooral bij de auto’s en de trucks staan een aantal zeer ervaren teams aan de start. Helaas moest Maik Willems, de hoogst geklasseerde auto, op het laatste moment afzeggen, maar dat betekent wel dat de strijd volledig open ligt. Jacky Loomans is uit op revanche nadat hij vorig jaar op de laatste dag de overwinning verspeelde. “Ons doel is zeker het podium,” zegt Loomans. “Maar alle puzzelstukjes moeten goed vallen. Er zijn heel wat goede en snelle auto’s en een aantal ervaren teams. We gaan ons best doen, maar op het podium komen is nooit een vanzelfsprekendheid in een rally.”

De ervaren Belg kan rekenen op tegenstand van zijn landgenoot Vincent Thijs, die wordt genavigeerd door Serge Bruynkens, en een groot aantal Nederlandse outsiders die azen op succes. Ronald Schoolderman en Marcel Blankestijn (4x4 Centrum Ermelo) bijvoorbeeld zouden wel eens voor een verrassing kunnen zorgen. Of misschien Peter Erren en Jan-Paul van der Poel, met een compleet nieuw opgebouwde Desert Warrior, of Martijn van den Broek en Juup Willems, die voor het eerst in de race meedoen nadat ze vorig jaar aan het avontuur roken in de Adventure Raid.

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2016_14-4__67A2414lres.jpg“Mijn doel was om minstens één keer Maik Willems te verslaan,” zegt Martijn van den Broek. “We hebben hard gewerkt om een competitieve auto aan de start te brengen en Willems was toch wel ons richtpunt. Niet alleen voor ons, voor vrijwel iedereen, denk ik.”

“Het is jammer dat Maik moest afzeggen,” vindt ook Ronald Schoolderman. “Ik denk dat iedereen er wel naar uitkeek om het tegen hem op te nemen. Maar er zijn er nog genoeg over. Onderschat bijvoorbeeld de Spanjaard Jesus Puras met de Herrator niet, en de Italiaan Agostino Rizzardi met de Porsche. Op dit moment lijkt het niveau van de competitie redelijk

Vuurwerk bij de trucks

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2016_14-4__Z6A0686lres.jpgVooral bij de trucks, met niet minder dan vijftien deelnemers, is vuurwerk te verwachten. Zowel Martin van den Brink als Jos Smink is top 10-waardig in de Dakar Rally en beiden willen hun truck testen in wedstrijdomstandigheden. “Testen is het belangrijkste doel hier,” legt Martin van den Brink uit. Hij doet mee aan de Libya Rally met de truck waarmee zijn Mammoet Rallysport-teamgenoot Pascal de Baar een etappe won en zesde werd in de Dakar. “We zijn een nieuwe truck aan het bouwen voor de Silk Way en de Dakar en de beste manier om nieuwe onderdelen te testen voor de Renault Torpedo, zoals een nieuwe turbo, nieuwe remmen en een nieuw differentieel, is in competitie. Ik ga volle bak rijden om te zien waar de limiet ligt, en of het heel blijft. Gaat het kapot, dan gaat het kapot, maar als het heel blijft weten we dat het werkt. Als het heel blijft, kunnen we winnen, maar vorig jaar gingen we ook aan de leiding tot de boel kapot ging. We zien wel hoever we komen. Ik ben in elk geval blij dat er flink wat tegenstand op niveau is, zoals van Jos Smink, maar ook Aart Schoones, Paul Verheyden en Elisabete Jacinto.”

Ook Jos Smink kan worden gerekend tot de favorieten voor de overwinning. Hij sloeg de Dakar over en koos voor de Libya Rally omdat deze route hem meer bevalt. “Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik ervan moet verwachten,” blijft Smink voorzichtig. “Winnen zou natuurlijk mooi zijn, maar we zijn hier vooral om een leuke rally te rijden.”

De Belg Paul Verheyden finishte vorig jaar net buiten het podium en reed een probleemloze Dakar afgelopen januari. “Van den Brink en Smink zijn op papier sneller, maar uit de problemen blijven kan hier cruciaal blijken,” stelt Verheyden. “Er zijn nogal wat trucks van min of meer hetzelfde niveau. Het wordt zeker vechten om de podiumplaatsen.”

Aart Schoones doet ook mee om de top 3, maar hij zal zeker geen overmatige risico’s nemen. “Ik heb mijn truck verkocht, dus ik wil zo min mogelijk schade,” zegt de Brabander. “Maar dat is makkelijk vooraf te zeggen. We weten allemaal dat er toch een knop om gaat zodra de special van start gaat. Dan wil niemand voor de ander onder doen.”

Naast de ervaren rotten zijn er ook nieuwkomers die hun geluk komen beproeven. Janus van Kasteren junior deed drie keer met een SSV mee aan de Libya Rally en staat nu met een truck aan de start. “Heel iets anders,” weet de jonge Van Kasteren. “We weten wat het is om in de duinen te rijden, maar niet met een truck. We hebben de Baja Aragon in Spanje gereden met de truck, maar daar heb je weer geen duinen. Sindsdien hebben we de truck helemaal nieuw gebouwd en veel veranderd en verbeterd. Het wordt een interessante uitdaging. Ik denk dat we tevreden mogen zijn als we niet hopeloos vast komen te zitten in de duinen en als we ‘m overeind kunnen houden. En als we niet over mijn vader heen rijden, die meedoet bij de SSV’s.”

Nieuwe uitdagingen bij de motoren

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2016_13-4__67A2319lres(c)_Rallymaniacs.com.JPGMirjam Pol is de hoogst geklasseerde bij de motoren en ging aan de leiding vorig jaar totdat haar motor kapot ging. “Ik ben niet de snelste,” geeft ze toe. “Maar als het op navigatie en uithoudingsvermogen aankomt, ben ik op mijn best. De specials zijn gemiddeld 50 kilometer langer dan vorig jaar en dat is in mijn voordeel. De motor is goed, ik ben fit; laten we er maar voor gaan en hopen op een beetje meer geluk dan vorig jaar.”

Pol komt een aantal andere Dakar-deelnemers tegen bij de motoren. De Nederlanders Henno van Bergeijk en Erik Klomp bijvoorbeeld, maar ook de Zweden Mikael Berglund en Michael Lundberg.

Ook bij de motoren zijn een paar outsiders voor het podium die voor verrassingen kunnen zorgen. Max Hunt bijvoorbeeld, wiens broer Harry met een X-Raid Mini meedoet in toprally’s als de Dakar, kan zo’n dark horse zijn. De Libya Rally is nog maar de tweede rally voor de Brit, maar hij gebrand op een mooi succes.