Huzink wil winst in Libya Rally 2015 niet meer weggeven

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2015_21_04_LR2015_21_04_1207.jpg
Nu hij zover gekomen is, mag Gert Huzink de winst in de Libya Rally niet meer weggeven. Dat concludeerde hij na de zesde etappe die door hem gewonnen werd. Huzink was tien seconden sneller dan Maik Willems die de etappe bij de auto’s won. Belgisch succes was er voor Joris van Dyck die de motoren won.

Huzink hield in de etappe naar de legendarische filmstudios in Ouarzazate Jack Brouwers 6 minuut 49 achter zich. Zonder gekke toeren uit te halen won hij voor de tweede keer deze rally een etappe: “In de eerste proef hebben we gas gegeven om toch even een statement neer te zetten en te laten zien dat wij hier de snelste zijn. In de tweede proef hebben we het iets rustiger aan gedaan, maar toch weer hebben we weer dagwinst.”

Huzink kwam vooral naar Marokko om de Tatra flink aan de tand te voelen: “We zijn hier niet gekomen om te winnen maar de kans is nu heel groot dat we dat toch meepakken. Testen was de hoofdzaak en dat gaat super maar de overwinning mogen we niet meer uit handen geven nu.”

In het gemengde klassement verloor de Belgische equipe Gerome/De Burlin nog eens elf minuten waardoor Huzink een voorsprong heeft van een uur en zeventien minuten. Comfortabel, vertelt Huzink al grappend: “Ik denk dat we morgen onderweg een bakje koffie gaan drinken en dan gaan we weer verder.”

Maik Willems was net iets langzamer dan Huzink maar het was genoeg voor de winst bij de auto’s. Tot tevredenheid voor Willems die deze rally niet met vertrouwde navigator Rob van Pelt achter het stuur zit. Ronald Robben navigeert bij Willems en dat werkt best prima, legt hij uit: “Je moet wel een beetje aan elkaar wennen maar als we nummer een staan gaat het helemaal niet zo slecht. Het is best prima gegaan.”

Willems maakt nog altijd flinke stappen na het uitrijden van Dakar en deze Libya Rally. “Als je ziet hoe ontspannen ik nu kan rijden en niet met de ‘witte knokkels’ zoals Rob dat altijd noemt, dat is natuurlijk toch wel lekker als je wat uren maakt. Op de goede momenten ben ik super geconcentreerd en op sommige momenten even terug kan schakelen.” En dat is ook nodig op de Dakar-waardige proeven: “Er zitten zware vleugen Dakar in. Vanochtend was het bijvoorbeeld knallen en dan moet je kijken hoeveel risico je wilt nemen maar vanmiddag was heel technisch met droge beddingen en dat is super.”

‘Het kindje’ van Tom Coronel kende eerder deze week wat kleine problemen maar vandaag resulteerde een prima proef in een vierde plaats. Het was dan ook rijden met een smile van oor tot oor, vertelde Coronel na afloop: “Ik ben heel blij dat het zo goed gaat. Vooral op de gravel kun je lekker een beetje door de bochten heen driften. Dat was magisch.” In het tweede deel was vooral navigatie doorslaggevend, iets waar Coronel de tijd voor nam. “Twee keer moest ik terug om te kijken of ik goed was. Als je echt verkeerd rijdt ben je een half uur kwijt en nu was het maar vijf minuten.”

Vooral op technisch aspect werd er veel verbeterd aan de buggy na de Dakar Rally: “Ik kan eigenlijk alleen mezelf maar de schuld geven als ik pech had. We hebben technische problemen opgelost, achter hubs zijn verbeterd. Ik heb zelf een keer op een rotsblok gehangen waardoor er een bout afbrak en gister ging ik een beetje dom een gat in waardoor de demper in tweeën brak.”

De winst bij de motoren was vandaag voor Joris van Dyck die klassementsleider Kim de Rycker 3 minuut 32 achter zich hield. Voor Van Dyck is het een goede week nadat die minder begon door technische problemen: “In de eerste etappe reed ik voorop en kreeg ik bij de tankstop vuile brandstof waardoor de injector verstopt raakte. Ik heb van alles geprobeerd maar niets lukte. Ik heb mijn rit moeten staken en ben ik s’nachts uit de proef gehaald.” Toch mocht Van Dyck weer meedoen aan de verdere etappes waarin hij zijn opmars begon. “Op de tweede dag begon ik als laatste en heb ik 32 plaatsen naar voren kunnen rijden. Dat was wel fijn.”

Op de derde dag won Van Dyck ook al een etappe en zo klimt hij inmiddels op naar een derde plaats in het klassement. De Rycker gaat nog altijd fier aan de leiding.

In de laatste etappe staat er een ronde van 117 kilometer special op het programma. Daarna reist de karavaan terug naar Marrakech waar de rally officieel ten einde komt.