Libya Rally 2015 etappe 5: Hopmans en Brouwers winnen, Pol en Mammoet eruit

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2015_21_04_LR2015_21_04_0289.jpg

Herwin Hopmans bij de motoren en Jack Brouwers bij de auto’s/trucks zijn de winnaars van de vijfde etappe van de Libya Rally. De proef was met 350 kilometer lang, maar minder zwaar dan de voorgaande dagen, vooral dankzij de aangenamer temperatuur. De dag telde desondanks een aantal uitvallers als gevolg van technische problemen, onder wie Mirjam Pol.

Hopmans was even voor acht uur begonnen aan de vijfde etappe, een minuut na Kim de Rycker. Al binnen een paar kilometer was Hopmans, die rijdt op de Dakarmotor van Sjors van Heertum, bij de Belg. “Kim was aan het zoeken naar de juiste weg. Navigeren is niet mijn sterkste punt; Kim is daar wel heel goed in. Ik ben bij hem aangehaakt.”

De duinen in de eerste 40 kilometer van de proef van Mhamid naar Tissint waren dezelfde als die van de vierde etappe, maar dan in omgekeerde richting. Doordat het aanzienlijk minder warm was, was het veel beter te doen. Toch had Hopmans er soms moeite mee. “Ik kwam lang niet altijd in één keer boven,” bekende hij. “Soms moest ik wel twee, drie keer proberen. Dat kostte nogal wat energie. Het was best heftig.”

Dat hij de etappe zou winnen, had Hopmans niet verwacht. “Ik wist dat ik bijna een minuut had goedgemaakt op Kim de Rycker, maar dacht dat ik tweede of derde of zo zou worden. Een etappe winnen, is natuurlijk super. Ik ben over het algemeen heel tevreden over het verloop van de rally. De eerste dagen reed ik steeds met volle tanks. Dat was best zwaar. Dus toen zijn we wat kritischer gaan kijken naar wat echt nodig was en toen bleek dat ik niet voor en achter alles vol hoefde te gooien. Met een lege achtertank rijdt het de KTM nóg gemakkelijker. Wat een fijne machine.”

Onderweg kwamen Hopmans en De Rycker Mirjam Pol tegen, die met een vastgelopen motorblok stond. Pol realiseerde zich meteen dat de rally klaar was voor haar. “Jammer, maar het is niet anders.” Pol won twee etappes en ging met een ruime marge aan de leiding in het klassement. Die leiding is nu in handen van De Rycker, die vorig jaar de Libya Rally al op zijn naam schreef. Andrew Newland volgt op een kwartier. Hopmans staat derde op anderhalf uur.

In het gemengde auto/truck-klassement heeft Gert Huzink nog altijd de leiding, maar hij verloor veel tijd in de vijfde etappe doordat hij een paar keer vast was komen te zitten in de duinen. “We hebben aan de conditie gewerkt,” meldde Huzink op Twitter. De voorsprong van Huzink op Thierry Gerome met de Polaris is ruim een uur. Jack Brouwers volgt op een uur en 17 minuten. Brouwers maakte drie kwartier goed op Huzink, dankzij alweer een probleemloze dag. “Een mooie, leuke etappe,” vond Brouwers. “Gisteren was zwaar, vooral door de hitte. Daar hadden we vandaag gelukkig geen last van. We waren vroeg binnen.”

Of het in het klassement nog echt spannend wordt tussen Huzink en Brouwers zal afhangen van de omstandigheden. De zesde etappe is nog een lange, met een route door de bergen. “Daar is Gert in het voordeel; de Tatra is wendbaarder dan de Ginaf. Maar we kunnen altijd tegen pech aanlopen. We zullen zien. Het is wel leuk dat het nog een beetje spannend is.”

Pech in de vorm van een steen die terecht was gekomen tussen de aandrijfas betekende einde rally voor Martin van den Brink. Het gebeurde op een onmogelijke plek in de vierde etappe, op het verst mogelijke punt van het bivak. “We hebben twaalf uur in de cabine zitten wachten op de assistentietruck met de aanhanger,” vertelde Van den Brink. “Vervolgens kostte het veel moeite om de auto op de kar te krijgen. Tijd telde niet meer, maar we realiseerden ons wel dat we op een punt stonden waar we onbereikbaar waren voor medische diensten, dus we moesten voorzichtig te werk gaan.”

In de loop van de middag arriveerde de equipe in Tissint, waar duidelijk werd dat verder rijden onmogelijk was. “We hebben veel geleerd deze week,” vond Van den Brink. “Ik heb de auto goed op z’n staart getrapt en daar is waardevolle informatie uitgekomen. Het was goed om Mario Kress, de bouwer van de auto, bij ons in de cabine te hebben. Hij vertrekt meteen terug naar huis om voorbereidingen te treffen voor aanpassingen aan de truck. We hebben nog een boel werk, maar we zijn net onderweg in een driejarenplan. Het komt wel goed. Ik ben tevreden.”

Na de zware afgelopen dagen besloten veel equipes om even pas op de plaats te maken. Coen den Hartigh was pas diep in de nacht gearriveerd in Mhamid na twee dagen ploeteren in de duinen. “Het leek ons verstandiger om even een ‘rustdag’ in te lassen om weer een beetje bij te komen en het serviceteam de kans te geven de truck goed na te lopen. De duinen waren helemaal nieuw voor mij. Toen er een band van de velg liep, gaf dat zoveel tijdverlies dat de problemen steeds groter werden. Dan kun je maar beter je verstand gebruiken en een dag overslaan. Het is een heel nuttige week in onze voorbereiding op deelname aan de Dakar van 2017. We hebben veel ervaring opgedaan.”

Ook Peter Erren reed via de verbindingsroute naar Tissint na vier dagen waarin het ene probleem het andere opvolgde. Daar aangekomen bleek dat de Jeep meer mankeerde dan aanvankelijk werd gedacht en besloot Erren zich terug te trekken. “Het chassis van de auto is beschadigd en op sommige plaatsen zelfs gescheurd. Het is onverantwoord om met de auto in deze staat de proeven te rijden.”