Pol, Coronel en Brouwers pakken winst in pittige etappe

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2015_20_04_LR2015_20_04_1579.jpg

Het zou een niet al te moeilijke etappe worden, had organisator Gert Duson aangekondigd over de vierde dag van de Libya Rally. “Maar wat ze dan in België moeilijk of makkelijk vinden, weet ik,” zei Jack Brouwers. “Ik vond het een heel pittig dagje.” Brouwers was de eerste truck aan de finish in Mhamid, nadat Martin van den Brink en Gert Huzink allebei met problemen waren komen te staan.

De klassementen in de Libya Rally zijn vandaag flink door elkaar geschud. Niet alleen Van den Brink en Huzink verloren veel tijd. Jacky Loomans sloeg met zijn Toyota over de kop en ook de truck van Gregoor Bouwens ging op de kant. Bij de motoren verloren Kim de Rycker en Joris van Dijck veel tijd. Mirjam Pol heeft nu een ruime marge van meer dan tweeëneenhalf uur op De Rycker.  

Pol sloeg in die lastige etappe van 230 kilometer haar slag. Het duurde meer dan drie kwartier voordat de volgende motor (Andrew Newland) binnen was. Pol wist bij de tankstop al dat ze een ruime voorsprong had. “Zelfs de tankwagen was er nog niet, dus ik moest wat langer wachten. De enige andere motorrijder die aankwam, had drie waypoints gemist.”

Pol had voor de tankstop, op ongeveer 130 kilometer in de proef, al een riant gat geslagen. “Het eerste stuk was op zich niet moeilijk, maar er lagen heel veel stenen en daarvan hoeft er maar één verkeerd te liggen.”

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2015_20_04_LR2015_20_04_0039.jpg

Na de tankstop echter werd het pas serieus lastig. De duinen van Erg Chegaga zijn niet zo hoog als die van Erg Chebbi, maar wel gemeen. “Echt heel ingewikkeld,” vond zelfs Pol. “Ze zijn heel zacht, je moet goed uitmikken waar je wilt uitkomen, anders zit je vast. Maar behalve dat was het vooral heel lastig navigeren. Op cap (kompaskoers, red) rijden is toch al moeilijk. Soms moet je een andere kant op om over of langs een duin te komen en dan ga je snel de fout in omdat je de richting kwijt bent. Ik ben van het gas afgegaan en heb heel strak het roadbook gevolgd. Uiteindelijk zat ik er maar 300 meter naast.”   

Tim Coronel was als eerste auto binnen, na zes motorrijders. “En dat terwijl ik in de duinen nog 20 minuten naar het juiste pad heb lopen zoeken. Ik wist dat ik de eerste auto was. Ik had er in het eerste deel een paar ingehaald en op de stenenpiste zag ik een oliespoor. Vervolgens zag ik Martin van den Brink staan met een kapotte motor, even later zag ik de auto van Jacky Loomans en de truck van Gert Huzink. En geen autosporen meer. Dus het was ik en m’n boekie. Toen ik verkeerd was gereden heb ik mezelf tot kalmte gemaand: ‘Rustig Tim, koppie erbij, strak het roadbook volgen en geen onzin uithalen’. Gelukkig kon ik aanpikken bij een paar motorrijders. Die zien veel meer dan ik, omdat ik zo laag zit. Zo zijn we rustig door de duinen getokkeld. Het was heel pittig, maar ook heel mooi.”

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2015_20_04_LR2015_20_04_1634.jpg

Jack Brouwers had in de derde etappe nog op zijn kant gelegen in de duinen en was daarom extra op zijn hoede. “Het waren heel verraderlijke duinen. Gisteren had ik een inschattingsfoutje gemaakt: te weinig snelheid, zachte duinen en boem, daar lag ik. Vandaag heeft het een paar keer niet veel gescheeld. Ik durfde niet te hard over de duinen, want je weet niet wat er achter ligt, maar je moet wel snelheid houden anders zit je vast of sla je om in dat mulle zand.”

Brouwers verloor maar 36 minuten op Coronel en was als derde aan de finish, ruim een kwartier voor Huzink. In het algemeen klassement gaat Huzink nog aan de leiding, dankzij een eerder opgebouwde ruime marge. Brouwers staat nu derde, net voor Maik Willems. Coronel steeg naar 6 algemeen.