Libya Rally 2015: Bekker en Booij vrolijk verder na anderhalve salto

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2015_20150418_120936.jpg

Het was wel even schrikken: na een lancering met 100 km/u na anderhalve salto op je dak in de woestijn liggen. “Heel apart om mee te maken, zo’n crash,” vond Eelco Bekker’s navigator Sijbrand Booij. “Je ziet de grond, je ziet de lucht en ineens hang je op je kop in de gordels. Onze eerste gedachte was: auto total loss, einde Libya Rally. Maar de schade is te overzien en morgen gaan we weer vrolijk verder.”

Bekker en Booij waren voortvarend van start gegaan in de Libya Rally. De eerste etappe sloten ze als achtste auto af. En in de tweede etappe gingen ze als een tierelier. Totdat ze op 160 kilometer in de proef met hoge snelheid over een bult stuiterden, die niet in het roadbook stond aangegeven. De Toyota werd gelanceerd, landde op de neus, maakte anderhalve salto en kwam op zijn dak tot stilstand. Booij had het al helemaal niet zien aankomen; hij zat net in zijn roadbook te kijken. “Ik voelde de auto omhoog komen en voor ik goed en wel besefte wat er gebeurde, hing ik ondersteboven in de gordels.”

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2015_20150418_121826.jpg

De mannen waren in orde, wat van de auto niet gezegd kon worden. “Wij dachten: total loss. Maar het viel mee. Henk Theunissen van het Black Ram-team heeft ‘m weer op zijn wielen getrokken. We hebben alles nagekeken en tot onze verrassing sloeg de auto meteen aan toen we startten. De rolkooi is intact. Verder is er wel heel veel schade, waar de mannen van 4x4 Ermelo een boel werk aan hebben, maar het schijnt allemaal te repareren te zijn. Het is goed afgelopen. We gaan morgen dus weer vrolijk van start. Het klassement is voorbij, maar we kunnen nog wel vijf dagen lekker rijden, kilometers maken en ervaring opdoen. Deze ervaring hebben we vast.”   

Foto's: Sijbrand Booij