Libya Rally 2015 dag 1: Overtuigende zeges Mirjam Pol en Martin van den Brink

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2015_LR15_1704_MirjamPol.jpg

Dat goed navigeren loont, bleek op de eerste dag van de Libya Rally. Mirjam Pol schreef de etappe van Fes naar Boudnib op haar naam bij de motoren, Martin van den Brink was met een enorme voorsprong de beste bij de auto’s/trucks. Beide dagwinnaars waren zelf enigszins verrast door hun prestatie.

Het is alweer een paar jaar geleden dat Mirjam Pol de Dakar Rally reed, maar het is duidelijk dat ze het nog niet is verleerd. Pol won de etappe met bijna 2 minuten voorsprong op Erik Haakmeester en bijna 7 minuten op Herwin Hopmans. “Zoals wel vaker als ik een goed resultaat rijd: de rest was volledig verdwaald,” grinnikte Pol. “Ik heb vrij rustig gereden, maar ik heb goed opgelet en vrijwel foutloos genavigeerd. We stonden met maar drie motoren aan de finish en die andere twee waren vóór mij gestart. Toen wist ik genoeg. Ik hoor al twee dagen alle Nederlanders en Belgen tegen elkaar zeggen dat ze zich niet voorbij zouden laten rijden door een vrouw, dus ze zullen wel balen met z’n allen.”

Fouten lagen overal op de loer in de eerste etappe, met een special van 450 kilometer. Pol had bij het voorbereiden van haar roadbook al gezien dat het tricky zou worden. “Een gat, een greppel, een rivierbedding, weer een gat; op iedere 50 meter stond wel een note. Dat weet je dat het lastig wordt en dat je soms beter op zicht kunt rijden dan op het roadbook. Het is zeker niet mijn favoriete terrein, die stenen, maar van goed opletten en netjes navigeren moet ik het hebben. Dat was zeker nodig. Gelukkig zaten er ook een paar mooie lange paden in waar je het gas flink open kon draaien.”

Als dagwinnaar opent Pol morgen de route van de tweede etappe, die eindigt met een stuk door de duinen van Erg Chebbi. Dat is wel haar terrein. “Het zal even wennen zijn, want het is lang geleden dat ik duinen heb gereden. Meestal als het een tijd geleden is, rijd ik op het eerste duin muurvast en dan weet ik het weer.”

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2015_LR15_1704_MartinvdBrink.jpg

Martin van den Brink opent de tweede etappe bij de auto’s. Hij was met zijn Mammoet Truck maar liefst 15 minuten sneller dan de snelste auto (Jacky Loomans) en een half uur sneller dan de tweede truck (Gert Huzink). “Dat is een mooie verrassing, toch? Bij de CP waar we 20 minuten moesten wachten, was nog geen andere truck te zien. Dus ik wist dat ik minimaal 20 minuten voor lag op de volgende. Maar dat ik ook ruim een kwartier zou hebben op de snelste auto had ik niet verwacht.”

Ook bij Van den Brink zat de winst voor een belangrijk deel in foutloos navigeren. Peter Willemsen wist alle valkuilen in zowel het roadbook als de route zelf te omzeilen. “Dat heeft hij goed gedaan. Maar we hebben ook gewoon heel hard gereden,” vertelde Van den Brink. “De truck heeft fikse klappen gemaakt en er is het een en ander afgebroken, maar dat geeft niet want we zijn hier om te testen. Het was af en toe erg krap – de route is natuurlijk in principe gemaakt voor motoren en auto’s – maar het ging net.”

Ook Van den Brink kijkt al uit naar de duinen. “Daar houden we van. Het wordt ook interessant om te zien hoe de truck zich op dat terrein houdt.”

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2015_LR15_1704_EelcoBekker.jpg

Nederlands offroad-kampioen Eelco Bekker kwam als zesde auto (zestiende in het gemengde klassement) uit de eerste dag. Hij was de vierde auto aan de finish. “Dat nemen ze me niet meer af. We hebben qua snelheid niet het uiterste van de auto gevergd. Het is prettig om te weten dat we nog over hebben, terwijl het al heel lekker ging en we een stuk harder rijden dan vorig jaar. Dat verschil zit toch echt in de ervaring die we nu hebben.”

Bekker en zijn navigator Sijbrand Booy zijn van zins volgend jaar mee te doen aan de Dakar Rally. De Libya Rally is voor hen de eerste gelegenheid om te rijden met het zelfde gps-systeem dat ook wordt gebruikt in de Dakar. “Sijbrand is heel serieus en hij heeft zich terdege voorbereid,” vertelt Bekker. “Het gps-systeem heeft voor hem geen geheimen meer. Het werkte perfect. Voor anderen is rijden op het roadbook blijkbaar wat moeilijker dan voor hem. Je ziet wel dat de meeste navigators van de auto’s die voor ons zitten, jongens zijn met Dakar-ervaring. Dan hebben we het echt helemaal niet slecht gedaan.”

Tim Coronel maakte één navigatiefout, waardoor hij ietsje verloor. “Het was een mooie, maar meteen ook een listige etappe. Op bepaalde punten moest je goed navigeren anders zat je direct verkeerd. Ik ben een keer verkeerd gereden, maar gelukkig zag ik een deelnemer de andere kant op gaan. Het enige puntje was dat de stuurbekrachtiging er mee ophield dus ik heb onderweg wat spierballen gekweekt. Maar het was een prachtige dag, met heerlijke paden en mooie valleien, afgewisseld met snelle stukken.”