Libya Rally 2015: Testen, maar vooral plezier hebben

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2015_16_04_LR2015_16_04_0117.jpg

Vrijdagochtend gaat de zevende editie van de Libya Rally van start in het Marokkaanse Fes. Het niveau van de competitie is hoger dan ooit, met tal van (oud-) Dakar-deelnemers die het evenement aangrijpen om te testen, maar vooral ook om plezier te hebben.

Tim Coronel plakt de laatste stickers op zijn buggy. Het ‘kindje’ staat er weer spic en span bij na de mislukte Dakar, die voor deze Coronel al na twee dagen voorbij was. “Meteen na terugkeer hebben we een aantal problemen aangepakt waar Tom en ik tegenaan waren gelopen,” vertelt Coronel. “Dynamotechnische zaken, maar ook de voor- en achterhub. Die veranderingen moest ik deze keer maar eens serieus testen.”

Toch is de Libya Rally voor Coronel niet alleen maar een test. De buggy doorontwikkelen is ook een beetje een excuus voor hem om die mislukte Dakar goed te maken. “Het is ook een cadeautje voor mezelf, want twee dagen martelen is iets anders dan een week lekker rijden. Dat ga ik hier doen. Lekker rijden is ook lekker testen. Een prachtige combinatie, toch?”

Voor Martin van den Brink geldt hetzelfde. Hij deed vorig jaar mee aan de Libya Rally op de motor en had het erg naar zijn zin. Nu is hij terug met de truck, die na één Dakar verder ontwikkeld moet worden. “Er is een boel veranderd sinds de Dakar,” vertelt Van den Brink. “Al op 1 februari zaten we bij Reiger voor de schokbrekers. Die hebben we vorige week getest in Tsjechië en gaan we nu hier in Marokko aan een grondige test onderwerpen. Ik ben hier voor mijn plezier, maar mijn belangrijkste doel is heel hard rijden, om de vering, maar ook de dynamo en nog wat kleinere dingen te testen.”

Mario Kress, de bouwer van de Mammoet Renault zit bij Van den Brink in de cabine, zodat hij een goede indruk krijgt van het gedrag van de truck en weet wat hij moet doen om de auto nog verder te verbeteren. “De auto is 600 kilo lichter; dat kan gevolgen hebben voor de rest,” zegt Van den Brink. “Ook dat gaan we nu uitproberen. Ik ga echt trappen, om te kijken wat er kapot gaat. En mocht blijken dat het allemaal goed functioneert, dan kan er zeker een mooi resultaat uitkomen, al is dat in dit veld van vijftien trucks niet vanzelfsprekend.”

Een van de mogelijke belagers van Van den Brink is zijn maatje Jack Brouwers, die vorig jaar een prima Dakar reed. “Maar de Dakar is erg heftig. Qua tijd, maar ook financieel,” vertelt Brouwers. “Ik zocht daarom een andere uitdaging. Ik wil graag een rally rijden met serieuze competitie, maar die toegankelijker is en minder heftig. Ik geloof dat ik daarvoor hier aan het goede adres ben. Er rijden wat serieuze trucks mee; ik moet flink aan de bak na ruim een jaar niet te hebben gereden.”