Libya Rally 2014: Verrassende ontknoping in laatste etappe

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2014_24_04_LR2014_24_04_0599.jpg
In de ‘grote Dakar’ zijn het al jaren gevleugelde woorden: je bent er nooit bijna. Dat werd op de laatste dag van de Libya Rally pijnlijk duidelijk voor klassementsleider Jean-Antoine Sabatier en de nummer 2, Alwin Oud. Beiden verspeelden een ruime voorsprong, waardoor de gebroeders David en Denis Rozand met de Predator-buggy onverwachts op de eindstreep op het strand bij Fort Bou Jerif de overwinning bij de auto's in de schoot geworpen kregen.

De finish op het strand was toch al een spektakel van jewelste, maar dit was een ontknoping die niemand had kunnen bedenken. Met een verschil van een uur leek Jean-Antoine Sabatier met de buggy zeker van de overwinning in de Libya Rally. Maar hij verloor op de laatste dag meer dan twee uur doordat hij vast kwam te zitten in een klif. Ook de nummer 2, Alwin Oud, kwam in de problemen: hij miste een waypoint en 3 kilometer voor de finish ging de steekas kapot. Oud duikelde zelfs nog van het podium af daardoor en moest genoegen nemen met de vijfde plaats. Pascal Feryn en Tom de Leeuw werden tweede algemeen en wonnen het autoklassement.

Link naar de uitslagen

Thierry Gerome, winnaar bij de SSV’s, werd vierde algemeen. “Met onze Polaris tussen al die indrukwekkende auto’s is heel apart”, glom Gerome van trots. “We hebben deze rally niet veel technische problemen gehad, zijn nauwelijks verkeerd gereden. Dit is echt een mooi resultaat.” Gerome volgt als winnaar bij de SSV’s Toine Verkooyen op, bij wie alles tegenzat wat tegen kon zitten. “Drie dagen motorstoringen, een breuk in een kabel, de riem kapot, we hebben nog een klein brandje gehad, gisteren misten we een bocht en braken we de aandrijfas… Nee, het heeft niet meegezeten en ik was het wel een beetje beu. Maar je kunt beter blijven lachen dan er over inzitten en we staan toch aan de finish.”

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2014_24_04_LR2014_24_04_0708.jpg

Ook een nieuwe winnaar is Kim de Rycker. De Vlaming kwam onverwachts aan de leiding bij de motoren nadat  Alex van Ginkel was gevallen. De Rycker schrok er zelf van. “Zeer onverwachts, want Alex reed zo sterk dat ik geen moment heb gedacht aan de overwinning. Alex heeft één moment van ongelooflijk veel pech gehad. Gelukkig is het niet ernstiger dan een gebroken schouder – we waren er bang voor gisteren. Ik heb in de laatste dag kunnen wennen aan het idee en ik moet zeggen: winnen voelt goed.”

De Rycker sprak van een mooie, maar pittige week met soms erg lastige etappes. Maar hij en de rest van het EAO-team brachten het er goed vanaf. Behalve De Rycker eindigde ook Benjamin Talpe ruim in de top 10. “Edward Compernolle brak zijn arm, twee anderen hebben motorpech gehad, maar we hebben goed gepresteerd als team. Met dank ook aan Arno Groot van Rally XL die mijn machine perfect heeft onderhouden.”

Ook in de top 5 van de motoren waren nog verschuivingen: Martin van den Brink leverde de vierde plaats in aan Guido Slaats – de eerste quad. Van den Brink kreeg 20 kilometer voor de finish te maken met een vastgelopen motor. “Ik had net Giovanni Stigliano ingehaald en dacht makkelijk naar de finish te kunnen rijden en de etappe te winnen. Niet dus. Guido heeft me gesleept, maar ik viel in het mulle zand. Daarna heeft Marcel van Wort me nog een eind gesleept, maar het laatste stukje was weer zo mul dat ik de motor letterlijk de streep over moest duwen.” Desalniettemin was Van den Brink meer dan tevreden over zijn debuut op de motor. “Ik heb een hoop meegemaakt, ben veel verrassingen tegengekomen en heb er heel veel van geleerd.”

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2014_24_04_LR2014_24_04_0292.jpg

Slaats kwam op een paar lekke banden na de week probleemloos door en was terecht beretrots. “Het was een heel mooie editie van de Libya Rally, met goede proeven en een sterk deelnemersveld. Winnen bij de quads in één ding, maar vierde worden in een veld van een man of 40 vind ik echt iets om trots op te zijn. Ik ben daar heel blij mee.”

Gregoor Bouwens mag zich de eerste winnaar van het truckklassement van de Libya Rally noemen, op een knappe achtste plaats overall bovendien.  

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2014_24_04_LR2014_24_04_0406.jpg