Gert Duson: Laatste dag altijd bijzonder

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2014_16_04_LR2014_16_04_0062.jpg
Vanmiddag eindigt de Libya Rally met een etappe op het strand. Organisator Gert Duson is tevreden over het verloop van de afgelopen week, ondanks dat hij zijn titelverdediger bij zowel de auto's als de motoren zag uitvallen door crashes.

"Ongevallen zijn altijd vervelend, maar gezien het aantal deelnemers en de zwaarte van de rally, valt het allemaal reuze mee. Een aantal jaar geleden hadden we een ongeval met dodelijke afloop. Sindsdien houd ik mijn hart vast. We hebben meer ongevallen gehad dan vorig jaar, maar met zo veel meer deelnemers, is dat niet zo vreemd."
Het hoort er een beetje bij, net als de routes met veel stenen, zoals die van gisteren. "In Marokko is dat niet te vermijden", zegt Duson. "We hebben nochtans geprobeerd om het tot een minimum te beperken, maar Marokko ligt nu eenmaal vol met stenen."

Duson kijkt terug op een mooie rally, zwaar door de lange en zeer gevarieerde etappes. "Met de finish op het strand vanmiddag. De laatste dag is altijd al bijzonder, maar dit wordt zeker een belevenis. Het overgrote deel van de deelnemers staat vanmiddag aan de finish, met grote voldoening bovendien. Niet iedereen heeft alles gereden, soms moesten er mensen een dagje overslaan door schade of omdat ze nog in de duinen stonden. Maar ze hebben het wel gehaald. Ik hoop dat ook de bezemwagen, die een dagje achter loopt, het op tijd haalt, want daar zit de finishboog in. Die mag niet ontbreken."