Libya Rally 2014 stage 5: Geen al te moeilijke, maar wel verraderlijke dag

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2014_22_04_LR2014_22_04_057.jpgDe vijfde etappe van de Libya Rally, 440 km van Foum Zguid naar Icht, was geen al te moeilijke dag. Toch bleek het hier en daar knap verraderlijk, gezien de schade en het tijdverlies dat een aantal deelnemers opliep.

Janus van Kasteren en Erwin van den Bosch startten met hun Polaris als tweede achter klassementsleider Jean-Antoine Sabatier en konden heel aardig in diens spoor blijven. Bij de tankstop bedroeg het verschil 7 minuten. “Sabatier stond raar te kijken dat wij daar ook al waren”, grinnikte Van Kasteren. “De Polaris is niet alleen in de duinen snel, maar ook op de snellere stenenpaden kunnen we goed mee.”

Na de tankstop ging het echter mis: al na een kilometer of vijf reed Van Kasteren een band kapot. Waarschijnlijk als gevolg daarvan ging een paar honderd meter later ook de riem kapot en nog een band. “Dat heeft ons zeker een half uur gekost. Jammer, want we hadden een aardige stap kunnen maken in het klassement.”

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2014_22_04_LR2014_22_04_011.jpg

Ook Pascal Feryn en Tom de Leeuw verloren tijd. Ze zakten van de eerste naar de tweede plaats in het 4x4-klassement (ten gunste van Alwin Oud) als gevolg van een kapotte voorbrug. “Moeten sleutelen in de duinen is niet plezant”, zei navigator De Leeuw. “En het was veel werk: de aandrijfas moest er onderuit. In de duinen zijn wij met onze tank van drie ton toch al niet in het voordeel, al doen we het niet onaardig.”

Feryn en De Leeuw – samen goed voor 31 Dakars ervaring – gebruiken de Libya Rally om te ‘resetten’ na hun onfortuinlijke koprol in de duinen in de Dakar van vorig jaar. Dat lukt vooralsnog uitstekend. “Wij zijn super tevreden over het resultaat tot nu toe”, zegt De Leeuw. “Dat hadden we eerlijk gezegd niet verwacht gezien het deelnemersveld. Ik denk dat onze Dakarervaring toch wel een rol speelt in dit resultaat. Bij de roadbooks van Jean-Claude Kaket moet je als navigator goed bij de pinken zijn, vanwege de vele notes. Niet iedereen heeft die ervaring. Het niveau in de wedstrijd is vrij hoog, maar ik vind dat de organisatie best wat strenger mag zijn op het al dan niet halen van waypoints en het precies volgen van de route.”

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2014_22_04_LR2014_22_04_014.jpg

Motoren/quads

De kaarten lijken bij de quads en de motoren vrij aardig geschud. Als er niets geks gebeurt, gaan de eindoverwinningen naar Alex van Ginkel en Guido Slaats, die beiden alle etappes al wonnen. Slaats is blij met zijn quad. “We werken nu vijf jaar aan deze quad en ieder jaar zijn er verbeteringen. Ik heb deze Libya Rally nog geen problemen gehad. Met de machine niet, maar  zelf ook niet.”

Vorig jaar leek Slaats ook op de overwinning af te stevenen, maar toen brak hij op de voorlaatste dag zijn sleutelbeen. “Ik rijd dit jaar veel rustiger: ik zoek de grenzen niet op, zorg dat ik constant rijd en goed bij de les blijf. En dat blijkt prima te werken. In de duinen kan ik makkelijk met de motorrijders mee, op de snelle stukken lever ik in. Boven de 100 is met de quad niet verantwoord. Je bent minder wendbaar en dus kwetsbaarder dan de motorrijders. Maar in dit tempo, zonder grote fouten, bevalt het mij uitstekend.”

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2014_19_04__CAR7198.jpg

Niek Ronde zakte vanwege zijn in etappe 4 opgelopen hersenschudding weg uit de top 3 van de klassement bij de motoren. Zijn plaats werd ingenomen door Ben Norman. De Brit heeft niet de snelheid van Alex van Ginkel en Kim de Rycker, maar doet ook geen gekke dingen en klimt zo langzaam maar zeker in de ranglijst. Nu de finish in zicht is, is het voor hem een kwestie van zichzelf en zijn materiaal sparen. “Maar wel zorgen dat ik mijn concurrenten op afstand houd.”

Norman geniet van iedere meter van de Libya Rally. “Ik heb een aantal andere rally’s gereden al in Marokko, maar dit is met afstand de mooiste en beste. De routes zijn fantastisch, de organisatie is super: I love it!”

Martin van den Brink maakte een prima dag door en finishte als vierde, achter Van Ginkel, De Rycker en de Italiaan Giovanni Stigliano. Hij maakte onderweg wel een forse klapper, toen hij even iets te ver vooruit keek en het einde van een hoger gelegen vlakte over het hoofd zag. “Ik ging nog van het gas af, maar kon geen kant op. Ik ben het gat in gesprongen en kwam op de wielen neer. Tja, ik weeg 90 kilo, dus die klap moest op een of andere manier worden opgevangen. De motor sloeg vol in de vering, ik voelde mijn rug de klap opvangen en sloeg met mijn helm op de navigatie-apparatuur voorop de motor. Dat heb ik de rest van de dag wel gevoeld, hoor. Op de laatste 100 kilometer – verbinding over de weg – wist ik niet meer hoe ik moest zitten.”

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2014_22_04_LR2014_22_04_003.jpg