Libya Rally 2014: Bert Mourik maakt slechte dag weer goed

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2014_21_04_LR2014_21_04_289.jpg

De regelmaat is bij veel deelnemers aan de Libya Rally inmiddels ver te zoeken. Goede dagen met mooie prestaties worden afgewisseld met slechte dagen vol ellende. Bij Bite Rallysport is het niet anders. De derde etappe eindigde voor Bert Mourik al vroeg op de bezemwagen. In de vierde etappe sloeg hij terug met een top 10-klassering, al kwam die bepaald niet vlekkeloos tot stand.

Al na 500 meter duinen in het begin van de derde etappe hield de Toyota van Bert Mourik er mee op: kapotte koppeling. Achterop de bezemwagen verliet Mourik het strijdtoneel nog voor hij zich er goed en wel in had kunnen mengen. Het team nam de auto grondig onder handen: “De bak is er vijf keer onderuit gegaan vannacht”, vertelde Mourik. “Het vliegwiel eraf, een nieuwe koppelingsplaat erin, want die kwam er in heel kleine stukjes uit. En vandaag was de auto weer helemaal super. Het is bijna niet te geloven zo goed als het ging. We hebben heel hard gereden en ontzettend veel mensen ingehaald.”

Het resultaat mocht er zijn, maar had nog beter gekund als Mourik geen koprol had gemaakt in de duinen. “Tja”, grijnsde hij. “Dat gebeurt wel eens, hè. Het was nog een dikke rol ook. Vlak voor me reed iemand zich vast. Ik wilde de auto rollend houden en gooide het stuur om, maar iets te hard. We kwamen dwars op het duin te staan en rolden er over de zijkant vanaf. Gelukkig kwam de auto op zijn wielen terecht en was het een kwestie van starten en weer rijden.”

Ondertussen was de wind in de duinen aangewakkerd tot stormachtig en was het zicht bar slecht. “Dat was wel spannend. We zagen Vincent Thijs op een steile helling staan, maar we zagen niet waar die eindigde. We zijn er vol gas tegenop gereden om boven te komen en vlogen zo over de rand heen. Dat was wel een stevige jump, maar ook dat is allemaal goed gegaan. Daar hebben we wel een beetje geluk mee gehad, moet ik toegeven.”

Op het laatste stuk naar het bivak bij Foum Zguid nam Mourik nog een quad op sleeptouw die zonder benzine was komen te staan. “Door die pech van de derde dag is het klassement nu wel om zeep, maar een klein dagsuccesje zit er hier en daar nog wel in”, hoopte Mourik. “Ik ben in ieder geval heel blij dat ik binnen ben.”

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_LR3-bite.jpg