Libya Rally 2014: Hamer-truck rolt van duin af

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2014_20_04_LR2014_20_04_0847.jpg

De Libya Rally is de equipe-Hamer vooralsnog niet gunstig gezind. In de eerste etappe werd de ellende veroorzaakt een kapot wiellager, waardoor ook de tweede etappe niet gereden kon worden. In de derde etappe gingen Bob ten Harkel, Fons Jans en Hans Heerema weer van start, maar na ruim 20 kilometer was het al weer gedaan: de truck rolde van een duin af.

“We begonnen hartstikke goed”, vertelde Fons Jans in Zagora. “De duinen waren niet al te moeilijk en we liepen er goed doorheen. Dat was ook wel aan de tijden te zien, denk ik. Voor – wat later bleek – een van de laatste hoge duinen, zei Bob: ‘Ik moet een stukje achteruit, anders kom ik niet boven’. Dus hij laat de truck achteruit lopen en we rollen zo van het duin af.”

De truck kwam op de wielen terecht en hoewel er geen aanmerkelijke schade leek te zijn, besloot Jans toch het zekere voor het onzekere te nemen en de proef uit te rijden. “We zaten 5, 6 kilometer van het asfalt, dus zijn we naar de weg gereden en zo naar Zagora gegaan. Achteraf gezien denk ik dat het niet nodig was geweest. We hebben 350 kilometer gereden en ik geloof niet dat er iets scheef of mis is met de truck. We hebben gewoon 110 per uur gereden over het wasbord hierheen. Maar ja, je weet niet of dat na een special met veel gaten en stenen ook zo geweest was. De jongens moeten alles goed nakijken en als het in orde blijkt te zijn, gaan we morgen weer van start.”

De servicecrew had ook wat moeite om van Erg Chebbi naar Zagora te komen: onderweg verloren ze een wiel van de aanhanger.