Libya Rally 2014: Ronald ter Beek nadert top 5

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2014_20_04_LR2014_20_04_0067.jpgOndanks dat hij de Dakar (2012) een keer heeft uitgereden, heeft Ronald ter Beek geen illusies over het winnen van de Libya Rally. Daarvoor is het verschil met de huidige top – Alex van Ginkel, Kim de Rycker, Niek Ronde, Luc van de Huygevoort – te groot. “Daar kom ik ook helemaal niet voor”, vertelt Ter Beek in Zagora, na afloop van de derde etappe. “Ik wil gewoon lekker rijden en dat lukt prima.”

Een goede klassering is dan niet het grootste doel van de directeur van projectdetacheringsbureau 4People uit Deventer, hij rijdt toch mooi in de buurt van de top 5. “Het gaat ook gewoon fijn”, vindt Ter Beek. “Het zijn pittige etappes, dat moet ik wel zeggen. Vandaag ook, vooral qua navigeren. Op één punt reed bijna iedereen verkeerd en ik dus ook. Daarna kwam ik bij een aantal Belgische jongens uit het EAO-team, waar ik ook bij zit. We zijn de hele dag samen gebleven, hoewel er her en der bij mensen dingetjes kapot gingen, waardoor het niet altijd even goed opschoot. We hebben op elkaar gewacht en zijn met de groep naar de finish gereden.”

Na drie dagen Libya Rally merkt Ter Beek hoe groot het verschil is met de Dakar. “Daar was ik na drie dagen helemaal kapot, terwijl ik nu bijna fris van de motor kom. De proeven zijn lang en pittig – Dakarwaardig, dat klopt wel – maar hier heb je nauwelijks verbinding. Dat scheelt echt zo veel, of je nog eens 300 kilometer liaison hebt na de special of niet. Dit is een stuk relaxter.”

Toch overweegt Ter Beek de Dakar nog een keer te doen. De Libya Rally is onderdeel van de besluitvorming. “Het hangt er een beetje vanaf hoe dit gaat, maar ik denk wel voorzichtig aan de Dakar van 2016. Het blijft toch kriebelen.”