Libya Rally 2014: Forse concurrentie voor Willem Kien

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2014_16_04_LR2014_16_04_0069.jpg

Met aanzienlijk verschil won Willem Kien de afgelopen twee jaar de Libya Rally bij de auto’s. Gezien het deelnemersveld van dit jaar is prolongatie van die titel verre van vanzelfsprekend. Er liggen zeker vier, vijf kapers op de kust. “Twee jaar geleden waren er drie sterke auto’s, vorig jaar een stuk of tien en nu zijn het er al twintig”, zag Kien (foto) bij de keuring in Fes.

De Libya Rally is van een kneuterige amateurrally een serieus evenement geworden. Nog altijd heel gezellig, maar inmiddels wel met een deelnemersveld om u tegen te zeggen. Titelverdediger Willem Kien heeft het ook gezien. “Er staat wat zeg”, merkte hij op in Fes, waar morgen de eerste etappe van start gaat. “Maar dat is alleen maar goed. Wij zijn hier in de basis om het nieuwe motormanagementsysteem van de Jeep te testen en testen gaat het beste in het heetst van de strijd.”

Kien kan rekenen op felle concurrentie van de Belgen Vincent Thijs en Pascal Feryn, de Italiaan Agostino Rizzardi met de Porsche 911 (foto onder), maar ook van landgenoten als Eelco Bekker, Chris Leyds en Alwin Oud, die formeel onder Algerijnse vlag rijdt.

“Ik woon in Algerije en heb een Algerijnse licentie. Vandaar”, legt Oud uit. Hij komt met door Desert Foxx geprepareerde Bowler (foto) aan de start, een model uit 2010 dat wel ieder jaar doorontwikkeld is en in onder meer de Algerijnse woestijn uitgebreid werd getest. “Begin februari hebben we getest en daar ging het een en ander kapot. Da’s mooi, want die problemen hebben we goed kunnen oplossen. En vorige week heb ik zelf nog een lange rit door de woestijn gemaakt. Door 20 kilometer duinen naar een 800 jaar oud kasteel. Super mooi.”

Oud is onder de indruk van het deelnemersveld, maar dat weerhoudt hem niet van hoge ambities. “Ik ben hier om te winnen”, zegt hij stellig. “We gaan ervoor.”

Qua ervaring in de Dakar mag ook Chris Leyds tot de favorieten worden gerekend, al is het nog even afwachten waar de McRae tot in staat is. ProDakar is met twee auto’s aanwezig; Jan Mooij, die in de tweede auto rijdt, reed de afeglopen Dakar met de HAN-auto. Van dat project werden wat dingetjes ‘afgekeken’ die in de McRae werden gebruikt. “Het brandstofsysteem bijvoorbeeld”, vertelt Leyds. “Met name de koeling. Iets anders wat we gaan proberen is een stabilisatorstang achter. Jan rijdt met, ik zonder.”

Leyds heeft het bij de keuringen voor de rally in ieder geval al goed naar zijn zin. “Als alles wat hier staat even indrukwekkend rijdt als het eruit ziet, wordt het een bijzondere rally. Ik zie veel passie om me heen, mensen met liefde voor de rallysport. Dat is altijd goed. Ik heb er zin. We gaan proberen zo hoog mogelijk te eindigen en vooral veel plezier hebben.” 

De auto's zijn via de live tracking van de Libya Rally te volgen. 

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2014_15_04_LR2014_15_04_0018.jpg

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2014_15_04_LR2014_15_04_0050.jpg