Libya Rally 2014: Belgen loeren op Alex van Ginkel

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2014_17_04_LR2014_17_04_0013.jpg

Twee edities achtereen was Alex van Ginkel ongenaakbaar in de Libya Rally. Ook voor deze editie is hij huizenhoog favoriet. Maar met bijna veertig motoren aan de start morgen in Fes, moet Van Ginkel toch rekenen op meer concurrentie dan de voorgaande jaren. Van een aantal andere Nederlanders en een enkele Italiaan, maar vooral ook van een groepje Belgen, onder aanvoering van Kim de Rycker.

De Rycker werd vorig jaar derde in de Touareg Rally en kan het Van Ginkel best lastig maken. De Vlaming is bescheiden in zijn ambities. “Mijn eerste doel is de rally uitrijden. Ik hoop uiteraard op het podium, maar ik ga het gas niet vol open draaien. Natuurlijk ga ik wel goed doorrijden – het is een wedstrijd – maar niet op 100 procent. Ik wil zonder gebroken botten aan de finish komen.”

De Rycker maakt deel uit van het team EAO, dat met een man of acht vertegenwoordigd is in de Libya Rally. Ook Jan-Wouter Offringa rijdt onder de vlag van EAO. “Mijn broer Tom en onze vrienden Benjamin en Stefan Talpe en Edward Compernolle zijn erbij. Van Benjamin kun je ook wel wat verwachten”, geeft De Rycker aan. “Hij moet het navigeren nog beter onder de knie krijgen, maar hij kan zeker wat laten zien. Waar mogelijk zullen we samen rijden, voor het plezier.”  

De motoren zijn via de live tracking van de Libya Rally te volgen.