Opvallende namen op startlijst Libya Rally 2014

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_16_Antofagasta_Dakar2014_1501_091.jpg

Vrijdag begint de Libya Rally in Fes, Marokko. Op de deelnemerslijst staan een aantal opvallende namen, die we kennen uit de Dakar Rally. Niet de minste namen bovendien: Bob ten Harkel, Pascal Feryn, Chris Leyds, Alex van Ginkel, Willem Kien, Paul Verheyden, Martin van den Brink. En die laatste start niet bij de trucks: Van den Brink doet op de motor mee.

De Libya Rally maakte de laatste paar jaar een gestage groei door en ontwikkelde zich tot een volwassen evenement met uitdagende routes en uitstekende roadbooks. Daarmee werd de rally van Gert Duson een wedstrijd die bijzonder interessant is voor deelnemers met Dakar-ambities en –ervaring, maar zonder de enorme druk die staat op de grootste rally raid ter wereld.

Er staat dan ook nogal wat Dakar-ervaring aan de start. Uit de afgelopen Dakar bijvoorbeeld Maik Willems en Rob van Pelt. Zij vielen uit en gebruiken de Libya Rally om meer ervaring op te doen en de verbeterde auto te testen. Dat geldt ook voor Willem Kien en Jos Schotanus, die bovendien hun titel verdedigen in de Libya Rally. Chris Leyds (met Dees Beffie) en Jan Mooij (met Coen Tolboom) doen mee om de verbeterde McRae-auto te testen. De Belg Pascal Feryn sloeg de afgelopen Dakar over.

Dat geldt ook voor Dakar-legende Bob ten Harkel, die samen met Fons Jans met de Hamer-truck meedoet. De Feryn-truck daarentegen komt met volle Dakar-bezetting aan de start: Paul Verheyden, Kurt Keysers en Anton van Limpt. De equipe viel in de Dakar al in de tweede etappe uit en heeft wat goed te maken. Steve Inghels, ook in de truck, reed in de afgelopen Dakar als snelle assistentie voor VeKa MAN. Bas Herweijer maakt zijn rentree als navigator naast Simon van der Mark, in de Ginaf waarmee Kornelis Offringa in de afgelopen Dakar reed ter ondersteuning van Maik Willems.

Klinkende namen bij de motoren zijn Alex van Ginkel, Jan-Wouter Offringa en Martin van den Brink. Inderdaad: de Mammoet-trucker kiest voor de motor. “Omdat het leuk is, maar vooral omdat ik beter wil leren begrijpen wat mijn navigator tegen me zegt. Dat kan alleen maar als ik het zelf zie, zelf moet kijken én navigeren”, verklaart Van den Brink zijn opvallende uitstapje. 

Kijk voor de hele startlijst op www.libya-rally.com -> Official rankings

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2014_15_04_LR2014_15_04_0010.jpg

b_600_0_16777215_00_images_05-LIBYA-RALLY_2014_15_04_LR2014_15_04_0042.jpg