Martien Jimmink rijdt opnieuw de Dakar

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2019_01_17_DKR19_01_17_073.jpg

Martien Jimmink reed afgelopen januari zijn eerste Dakar uit en werd daarmee de oudste Nederlander ooit die de Dakar finishte op de motor. ‘Been there, done that’ zou je dan denken. Maar dat geldt niet voor Martien Jimmink. In 2020, als de Dakar voor het eerst verreden wordt in Saoedi-Arabië, is hij er opnieuw weer bij.   

De voorbereidingen zijn inmiddels alweer in volle gang. Net als afgelopen jaar zal Jimmink deel uitmaken van het HT Rally-Raid Team van Henk Hellegers. ''Ten opzichte van een jaar geleden ben ik vijf kilo lichter dus dat scheelt alweer. De voorbereiding op de afgelopen Dakar was erg goed, ik had alles netjes op orde. Maar tijdens de rally was ik in m’n eigen organisatie een beetje rommelig, daar kan ik nog wel wat dingen verbeteren.’’

Presentatie Parijs

De gedachte om toch weer deel te nemen bleef spelen bij Jimmink. Nadat de organisatie bij de presentatie van de plannen voor 2020 in Parijs meer details prijs gaf, was Jimmink verkocht. ''M'n vrouw zei: als je nog een keer wilt gaan, moet je het gewoon doen. In Parijs bij de deelnemerspresentatie kregen we te horen dat ze er alles aan gaan doen om er een mooie Dakar van te maken. Afgelopen Dakar heeft echt geleefd in Nederland bij de mensen die mij volgen. Het lijkt mij leuk om het nog intenser in beeld te brengen, ik wil nog meer mensen meenemen in mijn beleving.’’

Er staan twaalf dagen op het programma, met in totaal 9.000 af te leggen kilometers en langere specials. In de eerste dagen met veel ‘WRC’ achtige paden op hoge snelheid. ''De uitdaging zal dan zeker zijn om niet te vallen, want dat kan dan grote gevolgen hebben. Henk (Hellegers red.) had wel verwacht dat ik Dakar 2019 zou finishen en denkt dat het nu ook weer moet kunnen. Het is een eer om met dit team mee te kunnen, het is leuk om veel bekenden terug te zien.’’

Geleerde les

Ervaring kan je redden in iedere rally, zeker in de Dakar. Voor Jimmink was één les de belangrijkste: alle dagen is de Dakar gevaarlijker dan je denkt. Jimmink: ''Als je zag hoeveel jongens er nog in de helikopter geschoven werden op de voorlaatste dag.... Ik heb veel mensen gewaarschuwd dat ze te hard reden en de snelheid er af moest. Aan de finish gaven verschillende rijders me gelijk. Het tempo moet soms gewoon iets naar beneden.''

''In Saoedi-Arabië zullen de temperaturen iets gunstiger zijn ten opzichte van Zuid-Amerika en de navigatie wordt weer iets moeilijker gemaakt. Daarom denk ik eraan om een aantal keren naar de Wim Motors Acadamy te gaan in Portugal, om navigatietrainingen op de motor te doen. Wim is ook mijn monteur tijdens de Dakar, dus ik kan veel met hem doornemen hoe dingen nog beter kunnen. Ik zou graag naar de Serres Rally gaan, het is een fantastische rally, maar ik moet ook aan m’n budget denken. Verder ga ik ook weer de Nederlandse enduro’s rijden.''

''Ik hoop dat ik een paar grote sponsoren kan binnenhalen want als het budget rond is geeft dat ook meer rust. Vorig jaar hebben we de woestijnparty gedaan, met heel veel vrijwilligers, kort voor de start. Dat heeft veel energie gekost en ga ik niet meer doen. Ik reken erop dat het weer een mooie Dakar gaat worden. Op de Zwarte Cross hing een spandoek met een spreuk ‘iedereen heeft wat te zeggen’ en dat is in Nederland ook zeker zo. Iedereen heeft daar een mening over. Saudi Arabië wil zich graag profileren, het land laten zien en daar ook z’n best voor doen. We rijden nu immers ook rally in bijvoorbeeld Rusland en China. We gaan t meemaken, ik vind t weer spannend.''

Volg alles over Martien op zijn website, natuurlijk zullen we ook op Rallymaniacs weer over hem berichten komende Dakar! 

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2020_vooraf_MartienJimmink_850_3488.jpg