Crossbril David Wijnhoven wordt duikbril bij de finish

David Wijnhoven op het finishpodium

Een paar kilometer voor de finish van de laatste etappe van de Dakar 2016 begon het al. “Toen voelde ik mijn crossbril vollopen,” zegt David Wijnhoven. Het duurde even voor de 41-jarige Dakardebutant zijn emoties weer een beetje onder controle kreeg, hoewel het hem eigenlijk ook geen bal uitmaakte. “Mijn droom is uitgekomen.”

De Dakar uitrijden is een ding, maar voor debutanten helemaal. Ook dit jaar haalde maar een derde van de deelnemers die voor het eerst meededen de finish. Wijnhoven was één van de gelukkigen. Hij verkocht zijn oldtimer, een Camaro, om te kunnen meedoen. “Het was het waard,” zei hij bij de eindstreep in Rosario.

Vooral de laatste dagen voerde Wijnhoven een gevecht. Hij viel een paar keer ongelukkig en daardoor werd de toch al lange, zware dagen nóg moeilijker. Zelfs de laatste etappe was nog lastig zat. “Maar nu ik hier sta,” zei hij bij de podium, alweer vechtend tegen de tranen, “is het allemaal alleen maar mooi. Ik heb zó diep gezeten. Ik wist niet dat ik zo diep kon gaan. Als team hebben we het ook goed gedaan: Hans Vogels en ik zijn allebei gefinisht. Het resultaat telt niet, alleen dat we er zijn.”

Resultaten David Wijnhoven

Etappe

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10