Riezebos nog één keer serieus naar de kloten

Voor de laatste keer maakt Jasper Riezebos zijn KTM klaar

Nog één keer de motor oppoetsen, nog één keer het kistje inpakken, nog één keer in zijn tentje slapen, maar eerst moest Jasper Riezebos nog één keer serieus aan de bak. De voorlaatste etappe van de Dakar was een onverwachts pittige. Riezebos had een proef van lange halen, snel thuis verwacht, maar de enige lange haal rechtdoor was de verbinding van 400 kilometer. En toen moest de proef van 480 nog beginnen. “Hadden ze ons wéér te pakken.”

Riezebos had het niet gedacht, dat ze van zo’n lange dag met meer dan 900 kilometer nog een echte etappe zouden maken. Want het was bikkelen en met de vermoeidheid van twee weken Dakar in de benen en het hoofd ook serieus afzien. “Even rustig naar de finish, dacht ik. Nou, mooi niet. Ik ben serieus naar de kloten gegaan. Eerst al 400 kilometer verbinding, in het donker, op een allemachies lange rechte weg en toen nog de special. Het eerste deel tot de tankstop ging nog wel. Mooie paden met palmbomen. Dat ging best snel, 2,5 uur denk ik.”

Maar daarna ging het omhoog, de bergen in. “Alleen maar van die rare geitenpaadjes en gekke bochtjes en stenen. Wel een mooi uitzicht. Dat dan weer wel. Ik maakte nog een raar klappertje in een greppel: de motor bleef rechtop in de greppel staan en ik lag een eindje verderop. Gelukkig geen pijn gedaan en de motor ook niet, dus ik hoefde de laatste avond niet ook nog eens te sleutelen.”

Met een nieuw luchtfiltertje, nieuwe banden en een poetsbeurt bij het Veka-team, zodat de sponsorstickers aan de finish goed te zien zijn, is de motor klaar voor de laatste etappe. Die heeft een special van 180 kilometer die op papier niet al te veel lijkt voor te stellen, maar Riezebos vertrouwt het niet meer. “Dat hebben ze de afgelopen dagen iedere dag gezegd en iedere keer hebben ze ons te pakken gehad. Ik weet het niet hoor, maar we zien het wel. Ik ga in elk geval genieten van die laatste dag en zeker van het podium. Ze krijgen mij niet meer gek.”