Van Loon wijzigt route richting Dakar 2016

Mini Erik van Loon voor Baja España

De zomerstop in de FIA World Cup for Cross Country Rallies is lang en is voor Erik van Loon en Wouter Rosegaar hét moment om terug te blikken op de eerste seizoenshelft. Een fantastische Dakar, zeer goede resultaten in de World Cup, maar ook een crash en technische malheur. Door het missen van de punten in Qatar en Egypte hebben Van Loon en Rosegaar besloten om de voorbereiding op Dakar 2016 aan te passen.

“Het doel is om op het podium te komen in Dakar,” vertelt Van Loon. “We hebben een gooi gedaan naar het wereldkampioenschap, maar dat is niet meer haalbaar. Wouter en ik hebben samen naar de rallykalender gekeken en we zijn tot de conclusie gekomen dat het verstandig is om deze te veranderen Er komen nu veel Baja’s aan, die zijn kort en de ondergronden matchen niet met Dakar, dus om ze allemaal te rijden voegt niet veel toe aan onze voorbereiding. Spanje is een ander verhaal, daar start de hele top van het veld, is een vette rally en we hebben nog iets goed te maken na vorig jaar. Ook zullen we de OiLibya Rallye in Marokko rijden, die rally duurt een week en is perfect om nog goed te testen voor Dakar.”

Desafio Inca in Peru

“Tussen Spanje en Marokko zit erg veel tijd, dus we zijn nog op zoek naar een goede rally. Ik ben aan het kijken of we naar de Desafio Inca kunnen in Peru. Die rally vindt in het gebied plaats waarin de Dakar ook plaatsvind, er zijn enorme duinen en ik hoor er veel goede verhalen over. Voor ons zou het zeer goed zijn om daarheen te gaan, maar we moeten kijken of het logistiek haalbaar is. Mocht dat niet haalbaar zijn, dan zoeken we een andere grote rally met veel uitdaging.”

Van Loon en Rosegaar gaan als afsluiting van de voorbereiding naar de RTL GP Dakar Pre-Proloog. “Dat is hét perfecte moment om ons aan de sponsoren te laten zien. In Nederland, met veel publiek en natuurlijk de mensen die het mogelijk maken dat wij de Dakar kunnen rijden, ieder jaar is de Pre-Proloog een feest op zich en het is natuurlijk de laatste mogelijkheid om in de auto te zitten voor de Dakar.”

MINI ALL4 Racing

In aanloop naar de Baja España wordt de MINI ALL4 Racing in een nieuw jasje gestoken. “We wilden wat anders,” zegt Rosegaar. “We hebben ons design aangepast waarin het groen nog beter naar voren komt, samen met zwarte en rode accenten wordt de auto nog bruter. De MINI is volledig opnieuw opgebouwd na de crash in Qatar, dus een nieuw design kun nu perfect worden toegepast op de auto.”

Van Loon is nog steeds zeer tevreden met zijn bommetje. “De MINI blijft dé auto voor mij om Dakar te rijden. De auto heeft me eigenlijk nooit in de steek gelaten, de techniek is zeer betrouwbaar en ik verbeter mezelf nog steeds iedere rally. Met de rallykalender die we voor ogen hebben en de MINI denk ik dat Wouter en ik ons doel kunnen verwezenlijken: op het podium finishen in Dakar.”