Jasper Riezebos mikt op top 50 in Dakar 2016

Jasper Riezebos, Dakar Rally 2015

Na een uitstekend debuut in de Dakar Rally van 2015 gaat Jasper Riezebos het nog een keer proberen in 2016, met als doel een eindklassering bij de eerste 50. “Maar misschien zit de top 40 er ook wel in,” lachte Riezebos vrijdagavond in Kampen, waar hij zijn sponsors en supporters bedankte voor hun steun tijdens de afgelopen Dakar.

Riezebos vertelde zich te willen verbeteren op het terrein waar hij tijdens de afgelopen Dakar de meeste moeite had: de stenen. Met dat doel voor ogen rijdt hij ter voorbereiding de Hellas Rally in mei en de Serres Rally in augustus. Beide rally’s zijn in Griekenland. “Alleen maar stenenrotzooi daar. En veel navigeren. Dat laatste gaat wel goed, maar je moet het bijhouden om beter op snelheid te kunnen navigeren. Zeker op de stenen is daar nog veel winst te behalen.”

Naast die twee rally’s wil Riezebos meters maken in het ONK enduro. Na twee (moeizame) wedstrijden staat hij daarin voorlopig vijftiende in zijn klasse. Ook zal hij regelmatig de crossbaan en de sportschool opzoeken.

In zijn eerste Dakar eindigde Riezebos, die op de rustdag 21 jaar werd, als 54ste nadat hij als nummer voorlaatst was begonnen. “Ik weet nu beter waar ik me op moet voorbereiden en waar mijn sterke en zwakke punten liggen,” vertelde hij. “Als ik die zwakke punten kan verbeteren, moet de top 50 zeker te doen zijn en als het een beetje meezit misschien nog wel meer ook.”