Maikel Verkade: Snelle leerling klaar voor de Dakar

b_600_0_16777215_00_images_14-TUAREG-RALLY_2015_Leg7_Tuareg15_Leg7_0116.jpg
Er staat een nieuwe, jonge lichting Nederlandse motorrijders op, die in de toekomst in staat moet zijn goede resultaten te boeken in de Dakar Rally. Maikel Verkade (24) is één van hen. 

Hij behaalde dit jaar een vierde plaats in de Tuareg Rally en werd derde in de Hellas Rally. Om zich te kwalificeren voor de Dakar reed hij afgelopen juni de Sardinië Rally, die onderdeel uitmaakt van het WK Cross Country en waarin Verkade in een sterk bezet veld 27ste werd. De volgende stap is nu de Dakar Rally.

Verkade heeft een achtergrond als motorcrosser. Met een moeder en vader in de motorsport was hij er al vroeg bij. ,,Mijn moeder was actief in de wegrace, het truckracen en motorcross. Mijn vader reed enduro’s . Zodra ik kon fietsen kreeg ik een quadje, en op mijn zesde ben ik begonnen met crosswedstrijdjes. Vanaf mijn dertiende reed ik veel in het buitenland zoals de ADAC-races in Duitsland. Ik kwam veel in Zweden, Denemarken en Frankrijk. Ik heb nog gereden met jongens als Herlings, Roczen en Coldenhoff. Op mijn negentiende ben ik gestopt, in overleg met mijn vader, om toch aan een toekomst te werken na het crossen. Ik heb twee, drie jaar niet veel gereden. In 2013 ben ik enduro’s gaan rijden, waar ik als derde finishte bij de Nationalen.’’

De volgende stap was het rijden van een rally. ,,Rob en Mark Smits ken ik van vroeger, uit de cross. Zij wilden de Tuareg Rally gaan rijden, en mijn vader wilde mee om te gaan kijken. Mark en Rob riepen dat ik ook moest gaan rijden, en zo reed ik mijn eerste rally. Ik kwam als een groentje naar Tunesië. De eerste dag ging ik in de zachte duinen wel dertig keer over mijn stuur eraf. Ik heb veel geleerd die week, en aan het einde van de rally ging het stukken beter.’’ Verkade finishte zijn eerste rally op een knappe tweede plaats. ,,Mark Smits won de rally, en doordat Rob (derde) één slechte dag had, finishte ik voor hem.’’

Verkade had de smaak te pakken en ging meteen door naar de Rally Albania. Een totaal andere rally met vooral veel stenen, geen gps en veel kort werk. ,,De eerste dag was ik veertigste. Ik had me flink verkeken op het navigeren. Maar aan het einde van de week stond ik achtste algemeen. ’’

In 2015 begon het rallyseizoen met de Tuareg Rally. Een plek in de top 5 was het doel. ,,Ik schreef de eerste dag op mijn naam, maar op dag 2 kreeg ik vier uur straftijd aan mijn broek voor een snelheidsovertreding.‘’ Uiteindelijk finishte Verkade nog als vierde algemeen; de winst was voor Rob Smits.  In mei pakte Verkade een knappe derde plaats in de Hellas Rally (Griekenland) in een sterk bezet veld met onder andere Paulo Ceci en KTM-fabrieksrijders Matthias Walkner en Sam Sunderland. ,,De eerste dag verloor ik veel tijd doordat ik hard viel en alles krom reed. Ik ben toch maar doorgegaan. Ik had leuk contact met Walkner. Hij heeft me nog wel wat tips gegeven over het lezen van het roadbook, hoe ik rustig moest blijven, voeding en meer van dat soort dingen. ’’

Omdat hij pas laat inschreef, kreeg Verkade pas een week voor de start van de Sardinië Rally te horen dat hij mee kon doen. Opnieuw trof hij een sterk veld, met Dakarrijders van KTM, Honda, Yamaha, Beta en GasGas. ,,De proloog was een soort crossproef, waarin ik zestiende werd. De dag erna vlogen ze me voorbij. Het was erg heet die week, maar dat gaat me nu beter af dan in het begin. ‘’

Verkade hoopt de volgende stap te maken en Dakar te rijden. Hij heeft zich ingeschreven en is druk bezig het benodigde budget bij elkaar te krijgen. ,,Ik werd er in mijn omgeving vaak op aangesproken: of Dakar niet iets voor me was. Iedereen kent Dakar, ook mensen die verder niets met motorsport hebben. Het lijkt me super dat ik later tegen mijn kinderen kan zeggen dat ik de zwaarste rally ter wereld heb gereden. Dat draag je voor altijd bij je.’’

gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1