Marc Coma de nieuwe wedstrijdleider van de Dakar

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2016_vooraf_Coma_Lavigne_MD.jpg

Marc Coma verdedigt zijn titel bij de motoren niet in de Dakar Rally 2016. De Spanjaard maakt per direct deel uit van de organisatie van de komende Dakar: als wedstrijdleider wordt hij de nieuwe rechterhand van Etienne Lavigne. Coma volgt in die functie David Castera op, die juist wel weer meedoet aan de rally, als navigator van Cyril Despres bij Peugeot.

De titelstrijd bij de motoren ligt door het vertrek van Coma wagenwijd open. Ondanks twaalf Dakar-deelnames en vijf titels wees niets erop dat de 38-jarige Coma ‘klaar’ was met rally’s rijden. Hij gaat aan de leiding in het WK crosscountry, won in Qatar en Abu Dhabi en nog geen maand geleden reed hij de rally van Sardinië, waar hij derde werd. Coma leek dus volop in voorbereiding om voor zijn zesde titel in de Dakar te gaan.

Vandaag maakten Coma en ASO, de organisator van de Dakar, echter bekend dat zesvoudig wereldkampioen een nieuwe uitdaging aangaat als wedstrijdleider en per direct is begonnen. Een groot deel van de maand juli is Coma in Zuid-Amerika om de route van de Dakar 2016 te verkennen en uit te stippelen. “Marc was de eerste die bij me opkwam toen de vraag rees wie David Castera zou kunnen opvolgen,” zegt Dakar-directeur Etienne Lavigne. “Hij kent de wedstrijd en het terrein door en door, hij weet wat er bij komt kijken, hij is te allen tijde kalm en bewaart het overzicht. Marc is een geboren leider. In een evenement als de Dakar, waarin exceptioneel normaal is, is dat wat we nodig hebben.”

b_600_0_16777215_00_images_16_ADDC_31-03_ADDC2015_31_03_1582.jpg

Voor Coma kwam het verzoek van Lavigne om zijn ‘co-piloot’ te worden aanvankelijk als een verrassing. “Ik was in shock! Maar gaandeweg besefte ik wat een bevoorrecht mens ik ben. Ik heb de Dakar vijf keer gewonnen en met mijn nieuwe rol in de organisatie kan ik teruggeven wat de Dakar mij heeft gegeven. Ik voel me nog steeds deelnemer en moet wennen aan mijn nieuwe leven buiten de competitie, maar het is het goede moment om de switch te maken. Doordat ik nog met een half been in de competitie sta, ben ik in staat om de wedstrijd vanuit het oogpunt van een deelnemer te bekijken. Mijn filosofie is dat het avontuur de eerste prioriteit moet zijn en het is mijn doel dat te verwezenlijken.”

Saillant detail bij de overstap is dat juist Coma in de afgelopen Dakar hevig bezwaar maakte bij Lavigne en Castera over de inmiddels beruchte etappe over het Uyuni-zoutmeer in Bolivia. De etappe leverde een groot aantal uitvallers op. Niet alleen door het zout, maar vooral door de regen en de ijzige kou bij de start van de etappe. Coma vond starten onder die omstandigheden onverantwoord. Het was uiteindelijk wel die etappe waardoor Coma zijn vijfde Dakartitel behaalde. (Foto: Getty Images)

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_12-website_ALeqM5g5_2AiHkS3xRPDsBxxxjjn4-4Zjg.jpg