Hans Stacey maakt zich op voor zijn tiende Dakar

b_600_0_16777215_00_images_03-OILIBYA-MAROC_2014_Oilibya2014_09_10_0330.jpg

De kogel is door de kerk: Hans Stacey gaat voor de tiende keer Dakar rijden. De winnaar van de Dakar van 2007 stapt in een MAN van het Eurol Veka-team. “Ik heb er heel goed over moeten nadenken, want eigenlijk was ik er wel een beetje klaar mee. Maar als ik het nu niet doe, hoeft het niet meer. Dus laat ik het maar doen.”

Hans Stacey wordt, net als vorig jaar bij Team De Rooy, genavigeerd door de Belg Serge Bruynkens. Jan van der Vaet wordt de monteur aan boord van de MAN. Een van de andere MAN's wordt bestuurd door Peter Versluis. Of Marcel van Vliet ook weer meedoet, is nog niet zeker.

Stacey zou graag zien dat Van Vliet terugkomt van zijn besluit om te stoppen met Dakar. “Marcel is heel belangrijk voor het team. Die slagkracht van drie sterke rijders hebben we nodig om wat te kunnen bereiken. Dat de MAN een goede auto is, blijkt wel uit het feit dat Ales Loprais er vorige Dakar vierde mee werd. Maar je hebt naast een sterke auto ook een sterk team nodig. Ik werd vorig jaar zesde met een snelle auto en in een goed team, maar die klassering was voor mij heel onbevredigend. Ik had het hele jaar alles opzij gezet voor Dakar, mijn conditie was beter dan tien jaar geleden, maar het kwam er niet uit. Ik kwam om minimaal het podium te halen. Dat is ook nu weer mijn doel.”

Dat Stacey met Eurol Veka MAN mee ging testen in Marokko een maandje geleden, betekende voor hem nog niet dat hij weer serieus aan de Dakar dacht. “Ik vond het leuk om mee te gaan en te helpen de auto te verbeteren. Maar het ging boven verwachting goed en het voelde zo vertrouwd. In de basis is het toch nog dezelfde auto die ik heb helpen ontwikkelen en waarmee ik de Dakar heb gewonnen. Hij is op belangrijke punten verbeterd en ook in Marokko hebben we er nog veel aan kunnen verbeteren. Tja, toen begon het toch te kriebelen.”

Stacey voelde zich thuis in het vernieuwde Eurol Veka MAN-team en in de auto met de bekende gele spiegels. “Het was een beetje thuiskomen. Ik moet nu vol aan de bak, want ik heb nul conditietraining gedaan en over een maandje is de PreProloog al. Het worden hectische weken om alles op tijd in orde te hebben, maar ik heb er wel weer zin in.”