Michael Metge verruilt Yamaha voor Honda

b_600_0_16777215_00_images_12-NIEUWS_HRC_metge3.jpg
De Franse motorrijder Michael Metge heeft Yamaha verlaten om zijn carrière nieuw leven in te blazen bij het fabrieksteam van Honda. Metge is de vierde rijder onder contract bij HRC en zijn grootste missie zal zijn om kopmannen Barreda en Goncalves te assisteren in de komende Dakar.

Metge heeft zich de afgelopen jaren bewezen als een hard werkende coureur die voorbereiding op grote wedstrijden uiterst serieus neemt. Dat is de doorslag geweest voor HRC om hem te contracteren. Metge’s debuut op de Honda staat gepland voor de derde en laatste rally in de Dakar Series, de Desafío Inca in Peru van 11 tot 13 september.

“Ik maak nu deel uit van een uiterst professioneel team dat voorop loopt in de ontwikkeling van offroad motoren”, aldus Metge. Hij vervolgt: “Ik ken Joan (Barreda red.) en Paulo (Goncalves red.) die erg snel zijn, ik zie het als een eer om in hetzelfde team te zitten.” Die eer voelde de Fransman eerder ook, toen hij in dienst van Cyril Despres rally’s reed: “Ik heb met Cyril veel ervaring op gedaan in het jaar dat ik waterdrager voor hem was. Deze ervaring gaat mij helpen bij het ondersteunen van Joan en Paulo.”

Metge’s liefde voor de rally komt niet uit een vreemde hoek. Zijn vader reed Parijs-Dakar zo’n zes keer. Neef René Metge won de Dakar Rally drie keer en heeft ook nog deel uit gemaakt van de wedstrijdleiding.

De carriere van Metge begon op jonge leeftijd, vooral in de Enduro. Zo werd hij vijfde in het Franse Enduro Kampioenschap en werd hij tweede in het Europese kampioenschap in 2010 in de klasse E2. Metge kwam in 2008 voor het eerst in aanraking met rally, tijdens de rally van Sardinië. In 2013 werd Metge achttiende in de Dakar, twee jaar later werd hij dertiende.

Een blessure en technische problemen zorgden voor een vroegtijdig einde van Metge’s 2015 Dakar Rally. Tijdens een van de etappes in Bolivia zag de 36-jarige zijn rally stranden.