Wisseling van de wacht en nieuwe truck bij Van de Laar

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2016_vooraf_150528_vdlaar_IMG_0467.jpg

Jan van de Laar neemt het stuur over van zijn vader Fried. Dat is bovendien het stuur van een nieuwe truck waarmee Van de Laar naar de Dakar Rally 2016 gaat. “We hebben de truck van Frits van Eerd gekocht en zijn die nu helemaal opnieuw aan het opbouwen,” vertelt Fried van de Laar.

In de afgelopen Dakar vormde Fried van de Laar een equipe met zijn zoons Jan en Ben. Dochter Anja reed op de servicetruck. Die rolverdeling verandert nu. “Ik vond het genoeg geweest,” zegt Van de Laar. “De afgelopen Dakar kwamen we techniek te kort. In de eerste vier, vijf dagen zijn we daardoor zo ver achterop geraakt, dat het een heel lastige Dakar werd. Toen was al snel duidelijk dat er een andere truck moest komen. En dan kan ik onze Jan wel weer naast me zetten, of in het bivak, maar ik ben ook al 62. Hij is nu aan de beurt. Jan heeft van ons allemaal nog de meeste ervaring. Hij is jarenlang mee geweest met Hans Stacey en later met Iveco. Het is tijd dat hij nu zelf gaat rijden.”

Nu Jan doorschuift naar de bestuurdersstoel wordt zijn plaats in de racetruck opgevuld door monteur Dolf Huygens. Vader Fried gaat de assistentietruck rijden.

Afgelopen jaar nam Jan al regelmatig het stuur over van zijn vader. “Om te wennen en te leren,” vertelt hij. “Zelf de Dakar rijden is altijd al een ambitie geweest. Afgelopen jaar hebben we in het begin veel problemen gehad. Als je eenmaal achterop raakt, haal je dat niet meer in. Maar we hebben wel veel plezier gehad met ons drieën en los van de technische problemen hebben we een heel goede Dakar gehad. Onze Ben heeft super genavigeerd. Hij heeft geen fout gemaakt. Als ik twijfelde, omdat er meer sporen naar links stonden dan naar rechts terwijl Ben zei dat we naar rechts moesten, hield hij voet bij stuk. ‘Geloof je me niet? Hier is het boekje, kijk zelf maar.’ En iedere keer had hij gelijk.”

Met de ex-Jumbotruck zouden de technische problemen beter ondervangen moeten zijn. Hoewel Frits van Eerd er de afgelopen Dakar ook een boel ellende mee heeft gehad, hebben Fried en Jan van de Laar er alle vertrouwen in. “Deze truck is vijf jaar jonger dan onze oude,” zegt Jan. “Hij is beter ontwikkeld, beter geveerd; het is op alle fronten een paar stappen vooruit. We hebben wel een nieuwe DAF-motor gekocht en een nieuwe versnellingsbak. Zo hebben we een heel aardig en betrouwbaar pakket, denken we.”

De truck staat er nu nog kaal en uitgekleed bij in de werkplaats in Best, maar de komende weken wordt er hard gewerkt om de auto weer helemaal op te bouwen. Het is de bedoeling om eind juli de Baja Aragon in Spanje te gebruiken als testrally. Mogelijk volgt daarna nog de OiLibya Rally in Marokko, begin oktober.

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_pers_Algemeen_08_01_RM_08_01_0344.jpg