Rob Smits richt pijlen op Dakar 2016

b_600_0_16777215_00_images_14-TUAREG-RALLY_2014_Leg7_Tuareg2014_Leg7_1107.jpg

Dakar 2015 moet nog beginnen, maar natuurlijk zijn er ook al mensen met ambities om over een jaar aan de start van de Dakar te staan. Voor motorrijder Rob Smits is Dakar 2016 dan ook al begonnen.

Motorrijders moeten op tijd beginnen met hun voorbereidingen, aangezien zij voor half mei (als de inschrijving weer opengaat) een woestijnrally die deel uitmaakt van het WK Cross-Country op hun naam moeten hebben staan. Dakarorganisator ASO bevindt zich in de luxe positie dat er meer aanmeldingen dan plaatsen zijn bij de motoren, en dus wordt er een aantal eisen gesteld waar alle motorrijders aan moeten voldoen. Een goede ontwikkeling qua veiligheid voor iedereen, maar het zorgt er wel voor dat het toch al niet geringe budget nog wat verder opgeschroefd moet worden.

Afgelopen zomer sprak Rob voor het eerst concreet over deelnemen aan de Dakar met zijn vader mark. Mark Smits was een veelbelovend motorcrosser en kreeg op zijn 18e een fabriekscontract aangeboden bij Honda. Helaas moest hij hetzelfde jaar zijn crosscarrière opgeven na problemen met zijn rug. Pas veel later pakte hij het motorrijden weer op, puur hobbymatig. Deelnamen aan de Dakar behoort niet tot zijn ambities, maar hij beleeft samen met Rob wel veel plezier aan het rijden van kleinere rally’s. In 2013 werd Rob nog 2e in de Tuareg Rally achter zijn vader, afgelopen maart waren de rollen omgedraaid toen Rob de Tuareg op zijn naam schreef. Rob werd ook nog 2e in de Duitse Baja 300, en hij finishte 2e in de N2 klasse in het Nederlands kampioenschap Enduro.

b_600_0_16777215_00_images_14-TUAREG-RALLY_2014_Leg7_Tuareg2014_Leg7_0611.jpg

Rob smits: ,,Dakar is altijd in beeld geweest. Mijn vader heeft er geen zin in, maar het lijkt mij een mooie uitdaging. Afgelopen juni heb ik gezegd dat ik Dakar 2016 wil rijden. Ik ben druk met het opbouwen van mijn eigen slagerij, het kan best zijn dat ik de komende 10-15 jaar geen tijd heb. Ik heb het gevoel dat het nu moet gebeuren. ‘’

,,Het hele plaatje van het rallyrijden spreekt me erg aan. De preparatie van de motoren, je eigen preparatie, het klaarmaken van je roadbook, de navigatie, je eigen weg vinden, het zijn allemaal elementen die me aanspreken en waar ik graag mee bezig ben. Ik focus me nu alleen op het uitrijden van Dakar 2016, ik heb nog geen idee hoe het daarna verder gaat, dat is nog ver weg.’’

Begin maart rijden Mark en Rob met het Smitma Rally Team de Tuareg rally. Kort daarna staat de Abu Dhabi Desert Challenge op het programma voor Rob. Die gaat hij dan rijden met een Honda opgebouwd door HT Rally-Raid van Henk Hellegers, de motor waarmee hij ook Dakar 2016 zal rijden. Als Rob de Abu Dhabi Desert Challenge tot een goed einde brengt, kan hij zich met een gerust hart inschrijven voor Dakar 2016, gezien zijn 2e en 1e plaats in de Tuareg Rally.

Met Rallymaniacs volgen we het Smitma Rally Team op de voet en zullen we verslag uitbrengen van zowel de Tuareg Rally als de Abu Dhabi Desert Challenge.

b_600_0_16777215_00_images_14-TUAREG-RALLY_2014_Leg7_Tuareg2014_Leg7_0628.jpg  b_600_0_16777215_00_images_14-TUAREG-RALLY_2014_Leg6_Tuareg2014_Leg6_0223.jpg b_600_0_16777215_00_images_14-TUAREG-RALLY_2014_Leg5_Tuareg2014_Leg5_0021.jpg