WRC-legende Sebastian Loeb rijdt Dakar met Peugeot

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2016_vooraf_Loeb_Dakar2016_Peugeot.jpg

Negenvoudig WRC-kampioen Sebastian Loeb sluit zich aan bij het rally-raid team van Peugeot Sport. Loeb gaat de komende weken testen in de OilLybia Rally waar hij samen met Carlos Sainz aan de start staat. Daarna richt de Fransman zijn pijlen op de Dakar Rally.

Loeb wordt in de Dakar vergezeld door Stephane Peterhansel en Cyril Despres. De 41-jarige Loeb is een van de meest succesvolle personen in auto- en motorsport. Hij won maar liefst 46,2% van de rally’s waarin hij van start ging. Voor Loeb was Dakar altijd al een doel: “Ik ontdekte de motorsport toen ik 18 jaar was en ik begon redelijk snel met het rijden van rally’s. Sinds dat moment ben ik geïnteresseerd in alle vormen van motorsport en Dakar is er een van. Ik denk dat het een geweldige uitdaging is om daar te presteren in de duinen. De Dakar is compleet anders dan wat ik nu doe. Het zullen twee slopende weken worden en we moeten het uithoudingsvermogen hebben om die twee weken goed door te komen, voor zowel coureur als auto.”

Debuut in Marokko

Voor Dakar zal Loeb zijn competitieve debuut maken in Marokko tijdens de OilLybia Rally. Hij zal daar ondersteuning krijgen van Carlos Sainz met wie hij eerder werkte in het WRC. Sainz komt in Marokko met de nieuwe 2016-variant van de 2008 DKR aan de start terwijl Loeb het nog moet doen met de 2015-editie.

Loeb reed al in juni met de 2008DKR: “Toen ik getest heb met de auto was ik erg onder de indruk. Sindsdien is er veel veranderd: In het WRC was ik gewend om obstakels te vermijden terwijl ik er met deze auto gewoon overheen kan rijden. Ook ben ik altijd zeer gewend geweest aan gedetailleerde notes, nu moeten we onze weg zelf zoeken.” Loeb krijgt daarbij assistentie van zijn vertrouwde WRC-navigator, de Pool Daniel Elena.

De Fransman kijkt met plezier vooruit naar de rally van Marokko: “Dan zal ik een idee krijgen wat er allemaal komt kijken bij Cross Country. Het is een mooie kans voor mij om te leren naast mijn succesvolle teamgenoten.”