Kuba Przygonski verruilt de motor voor Mini

b_600_0_16777215_00_images_12-NIEUWS_X-Raid_Kuba_Przygonski.JPG

Tot nu reed Kuba Przygonski enkel op twee wielen in de off-road rally sport. Tijdens de Baja van Polen zal dat echter veranderen. Van 28 tot 30 augustus verruilt Pezygonski definitief zijn motorfiets voor een Mini om voor de eerste keer uit te komen in de auto-categorie.

De Poolse coureur krijgt gezelschap van Andreas Schulz uit Duitsland. Ook is inmiddels duidelijk dat Przygonski in januari af zal reizen naar de Dakar waar hij gaat debuteren met de Mini All4 Racing.

De Dakar Rally is echter niet nieuw voor de jonge Pool. Hij heeft de ervaring van zes starts in de zwaarste rally ter wereld. In 2009 deed hij voor het eerst mee en finishte destijds op een elfde plaats. Hij werd daarmee de beste rookie van de Dakar. Een jaar later verbeterde hij die plaats door de top tien te bestormen met een achtste positie. Door deze prestatie is hij de beste Poolse Dakar deelnemer tot op dit moment.

In de jaren die volgden haalde Przygonski diverse top drie resultaten in het WK Cross Country. Naast zijn activiteiten in de rallysport is Przygonski ook actief in het driften. In 2013 haalde hij het Guinnes wereldrecord voor de snelste drift met 217,92 km/h.

3 vragen aan Kuba Przygonski

Helpt je huidige ervaring je om de switch te maken van de motor naar de Mini?

Ik ben trots dat ik mag werken met X-raid. Het is een grote uitdaging voor mij om te mogen starten met het beste team dat er in Dakar is. Het is een grote stap in mijn carrière. Ik heb Dakar zes keer gereden en ik ben er zeker van dat ik wat van mijn ervaring kan gebruiken, dat geldt ook voor mijn ervaring in het driften.

Wat is je doelstelling voor Dakar?

Het hoofddoel is vanzelfsprekend om Dakar te finishen en ik wil dat doen op de snelst mogelijke manier

Hoe waren je eerste kilometers in de Mini All4 Racing?

De Mini is de beste keuze voor Dakar, de auto is betrouwbaar en snel. Elke kilometer toverde een glimlach op mijn gezicht. De auto is fantastisch op elke soort terrein.